Madridnak semmi nem elég: Atocha ismét bővül

iho/vasút   ·   2018.04.03. 11:15
atocha_madrid_spanyolorszag_renfe_kislid

Az átépítés várhatóan 660 millió eurót, azaz 200 milliárd forintot fog felemészteni. A beavatkozásra az északi és déli irányú nagysebességű vonalak jobb összeszövése miatt van szükség. A rendszer alapproblémája az, hogy a spanyol 1668 mm-es szélesnyomtávú hálózatban a normálnyomtávú nagysebességű vonalak szigetüzemként, részben egymástól is elszakítva működnek.

A Puerta de Atocha-pályaudvart az elmúlt évben több mint huszonkétmillió utas használta, az átalakítás során képessé válik a negyvenmilliós évi utaszsám kezelésére is. Ennek keretében egy új, felszín alatti csarnok épül két, 420 méter hosszú peronnal és négy normálnyomtávolságú vágánnyal a jelenlegi szélesnyomtávú 14-es és 15-ös vágány alatt.

A jövőben azok a nagysebességű vonatok is Atochára futhatnak be, melyek most a város északnyugati részén, Chamartín pályaudvarán végállomásoznak. Ez ugyan eddig is lehetséges volt, de a vonatoknak közben nyomtávot kellett váltaniuk, aminek jelentős időigénye volt, vagy a két pályaudvar között az elővárosi Cercanías-járatokat kellett az átutazóknak igénybevenniük. A meglévő, a belváros alatt átvezető alagúttal párhuzamos új alagút megépítésével sokkal rugalmasabbá válik a rendszer és az Atocha-pályaudvar válik a spanyol nagysebességű hálózat átszállócsomópontjává. Ne jöjjünk zavarba: az új alagút immár a harmadik a két pályaudvar között. Az elsőt 1933-ban kezdték építeni, de csak több, mint harminc év után nyílt meg. A kimerülő kapacitás miatt a kétezres évek elején épült egy ezzel párhuzamos alagút, szintén szélesnyomtávú vágányokkal, majd néhány éve elkezdődött a harmadik, normálnyomtávú vágányokkal tervezett alagút építése is.

A három alagút nyomvonala Chamartín és Atocha között (forrás: structuralia.com)

Hogy az új összeköttetés kapacitását ki lehessen használni, Madrid déli részén, Atocha és Torrejón de Velasco között két új vágány is épül. Jelenleg a levantei és az andalúziai nagysebességű vonatok osztoznak a Madridba bevezető vonalszakaszon, az út pályának köszönhetően ezek forgalma is szétválasztható lesz, irányonként két-két vágánnyal.

Hasonló beavatkozásokra van szükség az alagút másik végén, Chamartín-pályaudvaron is. Itt jelenleg tizenöt széles-, és hat normálnyomtávú vágány van. Az áteresztőképesség növelése érdekében a szélesnyomtávú vágányokból kettőt normál nyomtávúvá építenek át, és épül még négy normálnyomtávú vágány is. Az uniós támogatásból megvalósítandó beruházás főbb pénzügyi adatai a következők:

• Puerta de Atocha pályaudvar átépítése: 423 millió euró,
• Vágányépítések Chamartín-pályaudvaron:238 millió euró,
• Négyvágányúsítás Atocha és Torrejón de Velasco között: 646 millió euró,
• Új alagút Atocha és Chamartín között: 322 millió euró.

A Puerta de Atocha térségében tervezett beavatkozások vázlata

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek