Macron álma a francia Deutschlandticket
A francia elnök egy interjúban fejtette ki, hogy pártolja a németországi bérletkonstrukcióhoz hasonló rendszer létrehozását Franciaországban. A végrehajtás módjáról azonban nem osztott meg részleteket.
Emmanuel Macron a francia YouTuberrel, Hugo Travers-szel beszélgetett, a kérdezz-felelek fő motívuma a fiatalok jövője volt, és ezzel összefüggésben felmerült a klímavészhelyzet is. Az összefüggések ismeretében innen már csak egy ugrás volt, hogy megkérdezték Macront arról, támogatja-e a Németországban bevezetett 49 eurós közösségi közlekedési bérletkonstrukció, a Deutschlandticket bevezetését Franciaországban? Az elnök egyértelmű választ adott, értsd, igen, támogatja az elképzelést, hozzátéve, már megkérte a közlekedési minisztert arra, hogy készítse elő a német megoldáshoz hasonló bérletrendszer bevezetését mindazokban a régiókban, ahol erre a közlekedési cégek készen állnak. Kijelentette: „… a következő hónapokban Franciaországban is lesz hasonló szolgáltatásunk.”
Az előzményekhez tartozik, hogy két hónappal ezelőtt Clément Beaune, Franciaország közlekedési minisztere hasonló értelemben nyilatkozott a francia sajtónak. A miniszter ambiciózus tervekről beszélt, és arról a vágyáról, hogy egyetlen jeggyel utazhasson a párizsi agglomerációs gyorsvasút, az RER (Réseau Express Régional) hálózatán és a marseille-i metrón. „Egyetlen közlekedési kártya vagy alkalmazás hatalmas leegyszerűsítést jelentene” – szögezte le.
Franciaországban komolyan veszik a klímacélokat, a vasúti közlekedésre való áttérés előmozdítása alapvetően támogatná az ország azon célját, hogy eltávolodjon a fosszilis eredetű üzemanyagok felhasználásától, és csökkentse a nemzeti szén-dioxid-kibocsátást. Macron ezt a cél a következőképpen fogalmazta meg: „A csata lényege az, hogy megszabaduljunk a széntől és az olajtól”.
Nem lesz könnyű a hadműveleteket levezénylők dolga, hiszen az egységes viteldíj kérdésében az államnak és az egyes régióknak kell közös nevezőre jutniuk. Természetesen ebben a vonatkozásban nincs szó az ország külbirtokairól, de a kontinensen így is 13 régió olykor eltérő érdekeit és adottságait kell integrálni a rendszerbe. A követendő példa: Németország.
Addig is a francia ifjak továbbra is élvezhetik az államvasút, az SNCF Max Jeune kedvezményprogramját. Ez korlátlan utazást kínál a TGV inOui prémiumjáratain, a franciaországi klasszikus, azaz nem nagysebességű hálózat Intercités vonatain (kötelező előjegyzéssel), a diszkont TGV Ouigo vonatokon, csúcsidőn kívül – mindezt havi 79 eurós átalánydíjért. Az interjú során Macron felhozta azt a közelmúltban bevezetett vasúti bérletet is, amit szolgálata idejére minden olyan fiatal megkap, aki belép az Egyetemes Nemzeti Szolgálatba és a civil teendőket vállal. Franciaországban két éve vezették be az Egyetemes Nemzeti Szolgálatot – Service National Universel –, ami lehetővé teszi a fiataloknak, hogy egy hónapig önkénteskedjenek és szolgálják hazájukat.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!