Low-cost légiharc Európa egén, a helyzet fokozódik
Kétszámjegyű forgalombővülést mértek áprilisban Európa legnagyobb diszkont légitársaságainál, adja hírül a Napi.hu. A Ryanair tizennégy százalékkal több utast, 11,3 milliót fuvarozott, az easy 11,7 százalékkal növelte a forgalmát, a legerősebben azonban a Wizz teljesítménye erősödött: harminc százalékkal, a társaság járatainak kihasználtsága is javult, 90,1 százalékra.
Érdekes hátteret nyújt a hírhez a Flightglobal összeállítása arról, milyen jellegű és mekkora harc zajlik Európa diszkont cégei között. Az öt nagy társaság, az Easy, a Norwegian, a Ryanair, a Wizz és a Vueling egyre növekvő számban kerülnek közvetlen „konfliktusba” egymással azzal, hogy átfedések alakulnak ki a járataik között, az öt cég összes járatának átlag mintegy negyedét repüli közvetlen versenyben, tehát ugyanazon a vonalon, mint az ötök közül egy vagy több más cég.
A legnagyobb kapacitástöbbletet tavaly a Ryanair hozta létre, 2016 áprilisához képest ötezer járattal repül többet, ezeknek tizenkilenc százaléka közvetlen átfedés más fő LCC-társasággal, ugyanakkor érdekes jelenség, állapítja meg az elemzés, hogy az ír diszkontcég és a másik legnagyobb európai low-cost, az EasyJet egymással szemben viszonylag óvatos politikát folytat és csak hálózataik kis része fedi egymást, elsősorban a mediterrán üdülőhelyek irányába, és elsősorban a brit repterek, Bristol, Manchester, Stansted és Liverpool felől.
Az átfedés a Ryanair esetében mindössze hét és fél százalék, ugyanakkor a tavaly áprilisi helyzethez képest huszonnyolc vonalon repülnek ugyanazon repterek között. Kevesebb útvonalon, de nagyobb kapacitással versenyez a Ryanair a Vuelinggel, ez nyilván megintcsak elsősorban a mediterrán desztinációk okán alakult így.
Külön érdekes kis alfejezete az európai versenyhelyzetnek a Ryanair és a Wizz Air párviadala. Az ötök közül e kettő között alakult ki a jelek szerint a legkeményebb verseny, a tavaly áprilisi tizenkilenc vonal helyett idén már harmincon közvetlen a konkurencia. A jelek szerint ugyanis az ír cég egyáltalán nem tett le a kelet-európai terjeszkedésről: a Ryanair ennek szellemében nyitott bázist és indított ugyanazon repterek között járatokat Szófia, illetve Temesvár és Gdansk, illetve a nyugat-európai célpontok között. Ugyanakkor van három olyan vonal – Bukarest–Milánó Malpensa, Gdansk–Málta és Frankfurt Hahn–Vilnius – amelyről a Wizz vonult el, és hagyta a Ryanairt monopolhelyzetben.
A legkeresettebb úti cél, amely valamennyi európai LCC hálózatában kiemelt jelentőséggel szerepel, Barcelona, havi nyolcezer járattal: százharminckét vonal végpontja a katalán főváros, ezek közül ötvenen repül kettő vagy több low-cost légitársaság.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!