Levegőszennyezés: Franciaország rossz tanuló

MTI   ·   2012.04.07. 15:16

Franciaország nem tartja be a levegő tisztaságára vonatkozó európai előírásokat, pedig a szennyezettség csökkentése háromezer emberéletet menthetne meg a kilenc legnagyobb francia városban - összegezte a nyilvánosságra került statisztikai adatokat a párizsi Le Figaro.

Egy évvel ezelőtt az EU az Európai Bíróságon eljárást indított Franciaország ellen, mert annak hatóságai nem tartják be a mikrorészecskékre (a hajszál vastagságánál 6-8-szor kisebb átmérőjű porszemekre) vonatkozó közösségi előírást. Az unió bizottsága szerint Párizs „mindmáig nem hozott hatékony intézkedéseket annak érdekében, hogy csökkentse e részecskék kibocsátását az ország egyes körzeteiben”. Az eljárás mindmáig folyamatban van, és Franciaországot sújtó súlyos pénzügyi büntetéssel végződhet.

Először 2005-ben szabályozták a kérdést, majd a 2008/50-es direktíva írta elő a pontos határértéket, amelyet egy év alatt legfeljebb 35 napon szabad túllépni. Párizsban azonban a szennyezettség az év eleje óta már 25 napon meghaladta ezt a határt az Airparif portál szerint. A gyakorlatban ez annyit jelent, hogy legalább két jelfogó - az egyik egy forgalmas főúton, a másik a közlekedéstől távol - a limiten túli szennyezettséget mutatott. A legkisebb, 2,5 mikrométeres részecskéket külön kell figyelni, és rájuk még szigorúbb szabályozás vonatkozik.

Ezek a normák szigorú egészségügyi követelményeknek felelnek meg, mivel a légúti betegségeket okozó mikroszkopikus por mennyisége közvetlenül összefüggésbe hozható a várható élettartam alakulásával.

Az INVS nevű francia egészségvédelmi intézet égisze alatt Aphekom gyűjtőcímmel tizenkét országban három éven át folytatott nagy európai vizsgálat szerint a ma 30 éves személyek várható élettartama akár 22 hónappal is nőhetne, ha a mikrorészecskék évi átlagmennyisége a levegőben az Egészségügyi Világszervezet (WHO) által előírt szintre csökkenne.

A vizsgálat során 25 európai nagyvárost elemeztek, amelyekben összesen 39 millió ember él. A határértékek túllépése ezekben évente 19 ezer ember haláláért felelős. A kilenc vizsgált francia városban a becslések szerint a normák betartása négy-nyolc hónappal növelné a várható élettartamot - más megközelítésben évente háromezerrel többen halnak meg, mert a normákat nem tartják be.

Több francia város ezért arra készül, hogy egyelőre kísérleti alapon kitiltja területéről a különösen szennyező járműveket.

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút Városi vasút

InnoTrans 2024, első nap

iho/vasút   ·   2024.09.25. 12:00

Tizennegyedik alkalommal is megnyitotta kapuit a Berlin Messén a világ legnagyobb vasúti szakkiállítása és -vására. Hidrogénüzemű villamos, akkumulátoros motorvonat és tolatómozdony – a szeptember 24-ei eseményekből szemlézünk.

Közút Zöldút Közlekedésbiztonság Környezetvédelem Automobil

A gépkocsik károsanyag-kibocsátását mérik fel az ország négy városában

iho/közút   ·   2024.09.18. 15:00

A szeptember 16-a és 20-a között zajló Közúti Közlekedési Környezetvédelmi Akció során végzett mérések célja, hogy átfogó képet adjon a hazánkban forgalomban lévő gépkocsiállomány évenkénti változásáról és a járművek állapotáról, beleértve az átlagéletkort és az erózió mértékét.