Létfontosságúak a vasúti korridorok az Európa és Ázsia közötti árufuvarozásban
Az Egy övezet, egy út (Belt and Road Initiative, BRI) kezdeményezés alappillére az Európai Unió–Ázsia összeköttetésnek.
A Varsóból, valamint a lengyel–belorusz határtól a koperi kikötőig, és a magyar–szerb határig tartó, Borostyán elnevezésű vasúti árufuvarozási folyosó vezérigazgatója, Gerhard Troche szerint az eurázsiai vasúti szárazföldi közlekedési tengelyeken meglévő kapcsolatok fejlesztésével, valamint az alternatív úticélokat érintő hiányosságok megszüntetésével még simábban és egyes esetekben akár gyorsabban is folyhat a vasúti árufuvarozás.
A vasúti árufuvarozási folyosók létfontosságúak mind az európai vasúthálózatban, mind pedig az EU és Ázsia közötti kapcsolatok terén. Ezen útvonalak gördülékeny működése elsődleges, mivel a transzkontinentális vasúti szállítás mértéke Európa-szerte növekszik. Ennélfogva a lehető legnagyobb mértékben elő kell segíteni a határokon átnyúló közlekedést az eurázsiai vasúti szárazföldi közlekedési tengelyeken, ami minden érintett féltől együttműködést kíván.
A vasúti árufuvarozási folyosók az elmúlt évek során végbement fejlesztése kritikus fontosságúnak bizonyult az Európa és Ázsia közötti vasúti áruszállítás javítása és a hiányosságok csökkentése terén. A korridorokkal kapcsolatos irányelvek, valamint a jövőbeli tervek szempontjából azonban az Egy övezet, egy út nem az egyetlen cél: minden intézkedést és infrastrukturális fejlesztést szívesen vesznek, mely a vasúti kapcsolatok számára alternatív útvonalakat nyújthat, miközben a figyelmet Ázsia felé irányítja.
A szakember úgy gondolja, Európa mindenképp profitálhat az Egy övezet, egy útból a növekvő áruszállítási igényekben rejlő potenciál okán, mely a folyosóknak és az ügyfeleknek is egyaránt kedvez. Ennek következtében jelenleg az a legfontosabb, hogy olyan vasúti kapcsolatokat is összehangoltan fejlesszenek, melyek érintik például Oroszországot vagy Kazahsztánt. Vagyis az EU és Kína közötti folyamatos cserekereskedelem és együttműködés vitathatatlan és kiemelt fontosságú.
A Borostyán korridor működésével kapcsolatban a vezérigazgató kiemelte a lengyel–belarusz határon található Malaszewice–Terespol átkelőt, mely az eurázsiai vasúti forgalomban árumennyiség szempontjából a legjelentősebb európai belépési pont. Az átrakást igénylő áruk mennyiségének, valamint az Európa és Ázsia között közlekedő tehervonatok számának növekedése olyan kihívás, mellyel szembe kell nézni és meg kell oldani. A vasúti korridorok többek között infrastrukturális fejlesztésekkel válaszolnak ezekre a kihívásokra: kulcsfontosságú például a villamosítás, így az is, hogy a Borostyán folyosó is végig villamosított üzemmel legyen használható. Ezen felül a teljes korridorvonal-hálózat is hasonló irányba fejlődik folyamatosan, elősegítve a még nagyobb mértékű vasúti áruforgalmat.
Ugyanakkor továbbra is szükség van az EU olyan belső ügyeinek további kezelésére, melyek lehetővé teszik, hogy az Ázsiával való kapcsolat még hatékonyabb legyen. Az olyan feladatok, mint a határokon átnyúló forgalom, valamint az infrastruktúra és a nemzeti szabályok átdolgozása, mindenkit érintenek. Ennek megfelelően a változtatások végrehajtását prioritásként kell kezelni annak érdekében, hogy az eurázsiai szállítási láncok továbbra is a vasúti árufuvarozás számára magas színvonalon, optimális kapacitások és stabilitás mellett üzemelhessen.
Gerhard Troche a vasúti árufuvarozási folyosókkal kapcsolatban részletes előadást fog tartani a november 10–11-én megrendezendő Európai Selyemút Csúcson (European Silk Road Summit 2020), mely a Covid-pandémia miatt rendhagyó módon, online fog zajlani. A rendezvény előadásain szóba kerülnek majd többek között a koronavírus hatásai, az áruforgalom jelenlegi szintje, valamint a jövő évi előrejelzések is – számol be a Rail Freight.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!