Lesz Déli, lesz alagút?
Sokan már a Bz-tengelytörésekhez hasonló próbaüzemet vélnek felfedezni: tesztelik, működhet-e a vasút a Déli pályaudvar nélkül? Tény, annak idején, amikor a 4-es metró létjogosultságán folytak a késhegyig menő viták, erre is született egy alternatív elmélet. Eszerint – bár pontos terveket nem láthattunk – a 2-es metró „valahol” feljönne a mai vasút nyomvonalán a felszínre, és ott közelítené meg a Kelenföldi pályaudvart, kiváltva ezzel a 4-es metrót és a vasút városon belüli szakaszát is. Vegyük figyelembe azt is, hogy a belső kerületek fejpályaudvarai bizonyos várostervezési ötletekben kifejezetten útban vannak, láttunk már ilyesmit a Nyugatival kapcsolatban is.
A Déli pályaudvar teljes felújítását 1999 őszén végezték, akkor az alagúthoz érdemben nem, csak 2010-ben nyúltak. Az ötévenkénti vizsgálat – utoljára 2012-ben – nem talált biztonsági kockázatot. Tisztázzunk egy félreértést is: a sajtó mindenhol „alagútomlást” említ, pedig ahogy a portálunkon is megjelent képek tanúsítják, a támfal fölötti hegyoldal megsuvadása vezetett a kapuzat környéki kövek meglazulásához.
A hirado.hu beszámolója szerint már folyik a felgyülemlett víz leszivattyúzása, az alagút támfalának állapota nem romlott, bár még mindig nagy nyomás van a jobb oldali szárnyfalon. Egyes források az alagútban futó vágányok ideiglenes üzembe helyezését március elejére teszik, és nem késlekedhet – várhatóan a második negyedévre kitűzve – a teljes felújítás sem. Az ideiglenes üzembe helyezéshez mindenképp gyors munkára van szükség, a hírek szerint meghívással választják ki a kivitelezőt.
* * *