Lelassult a Ryanair, O'Leary jövőre vár fellendülést
Lelassult a Ryanair, amely pedig jó ideig Európa legdinamikusabban fejlődő légitársasága volt utasszámban, flottában, hálózatban és profiban is. A most nyilvánosságra került adatok szerint azonban idén eddig csak 2 százaléknyit nőtt a szállított utasok száma, miközben csökkent a profit és az átlagbevétel a desztinációkon is. Mindeközben, mint arról korábban az iho/repülés is beszámolt, mintha valamiféle szemléletváltás lenne érzékelhető a társaság politikájában: mintha már számítana az utas megelégedettsége is az eddig erre nézve igen nagyvonalú társasági szemléletben, amit talán úgy lehetne röviden összefoglalni, hogy örülj, hogy olcsón elviszlek, a többi nem számít.
Az Aviation Week című szaklap elemzésében úgy teszi fel a kérdést, hogy vajon a Ryanair is kilép az eddig követett modellből és hibrid légitársasággá válik?
A meglehetősen szókimondó vezér ez ügyben a jelek szerint kettős beszédet alkalmaz, ahogy a portál idézi: egyfelől kijelenti, hogy 81 millió utas bizonyítja, mennyire utasbarát a Ryanair, ugyanakkor elismeri, vannak irritáló elemek, amiket a cég megpróbál felszámolni, ugyanakkor ehhez csak egyvalamit tesz hozzá: nem működik megfelelően a cég weboldala.
Ezen a nem megfelelő weboldalon az utasok azt üzenték a Ryanairnek, hogy szeretnének foglalható ülőhelyeket a gépeken. Ez O’Learyt saját bevallása szerint személyesen nagyon meglepte, de ez egyike lesz a 2014 februárjában elérhető szolgáltatásoknak. Ugyancsak új fejlemény, hogy a cég lazít a kézipoggyász-politikáján és engedélyezi egy második kis „pogyó” felvitelét, ez egyébként része a Stansted repülőtérrel kötött tíz évre szóló megállapodásnak, mert ilyen módon a Ryanair utasainak is van esélyük a reptéren vásárolni, mert amit vettek, azt magukkal is vihetik a gépre.
Az öt eurós helyfoglalási díj sok mindenben ellensúlyozza a poggyász-kézipoggyász gyakorlat alakulása miatti kiesést. A csökkenés azonban úgy is megmutatkozik, hogy az utasok azért nem fizetnek, mert nem is visznek magukkal semmit, emiatt az ilyen jellegű kiegészítő bevételek aránya csökkent az összbevételekhez képest az első félévben, de összegükben mégis erősen növekedtek, és segítettek kiegyensúlyozni a jegyárbevétel romlását.
Az átlag jegyár a tavalyihoz képest két százalékkal csökkent, az első fél évben 52 euró, a Ryanair további csökkenésre számít, amit egyrészt az élesedő verseny, másrészt a még mindig gyenge európai gazdasági helyzet okoz. A teljes pénzügyi évre a profitot az eredeti becslés helyett most már csak 500-520 millióra taksálja a jelentés. És ez már a második év, amikor a pénzügyi periódus lejárata előtt a Ryanair kénytelen lefelé kerekíteni a profitkilátásait.
Persze a képhez hozzátartozik, hogy ez még mindig bőven jobb eredmény, mint az európai légitársaságok többségének nyeresége, ugyanis a IATA becslése szerint a kontinens 300 légi cége 1,7 milliárd dollárnyi profitra számít, ennek tehát a negyven százalékát a egyedül a Ryanair termeli és élvezi.
Érdekes a kép a kapacitások felől nézve: az utasforgalom csökkent mértékű növekedése mellett idén a Ryanair nem állított új gépet forgalomba, sőt, a 305 gépes flotta a pénzügyi év végére 300-ra csökken.
O’Leary ugyanakkor változatlanul azt mondja, hogy Európa továbbra is low-fare világ, low-fare piac elsősorban, a cég fő csapásiránya pedig elérni a 82-83 százalékos évi átlagos géptelítettséget. A főcsapás iránya a vezér szerint továbbra is a repülőtéri díjak lefaragása, a személyzet és a gépek „hatékonyabb” működése és működtetése, A lényeg tehát továbbra is a költségcsökkenés az alacsony jegyárpolitika megtartásával, a legfontosabb elem pedig az, hogy a várakozások szerint a szektoronkénti üzemanyagköltség két százalékkal csökken. O’Leary szerint ez tovább szélesíti a szakadékot a Ryanair és versenytársai között.
A Ryanair szerinte 2014-ben ismét megerősíti pozícióit és a forgalom erős növekedésére számít, egyúttal bejelentette, hogy 2014 szeptemberében kezdi átvenni a társaság az első példányokat a megrendelt 175 új Boeing 737-800-asból, amelyek 186 ülésre lesznek székezve.
Európa más társaságai is érzik a még mindig gyengélkedő európai gazdaság hatásait. A légi közlekedés iránt még mindig alacsonyabb az igény a korábbinál, az erős árverseny pedig különösen a rövid és közepes hosszúságú vonalakon keseríti meg a társaságok életét. Az Aviation Week nyilván nem véletlenül épp a Ryan egyik nagy ellenfele, az Aer Lingus csökkenő profitkilátásait idézi: az ír hagyományos társaság, amit az Európai Bizottság vétója miatt a Ryanair nem tudott megszerezni, forgalmi bevételének előrejelzését 69 millióról 60 millióra csökkentette.
* * *
Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!