Lehet klimatizálni a frankfurti villamosokat vagy sem?

iho/vasút   ·   2021.07.06. 12:00
frankfurt_rwagen_vili

A BKV nyilatkozott a használtan beszerzendő járművekről az elmúlt napok során megjelent információkkal kapcsolatosan.

A BKV Zrt. villamosállománya az elmúlt évek során újonnan beszerzett CAF-villamosok ellenére is zömmel, körülbelül nyolcvan százalékban magaspadlós, korszerűtlen járművekből áll. A korszerűsített, közel ötvenéves Ganz-csuklós villamosok tíz–tizenkét év múlva elérik azt az életkort, ami után már nem üzemeltethetők tovább.

A társaság több beszerzési opciót megvizsgált: új járművek vásárlását, melyhez viszont rengeteg forrásra van szükség, ezért a további opcionális CAF-villamosok lehívása bizonytalan, valamint az esetlegesen fellelhető használt villamosok beszerzését. A keresés során jelentős üzemidőtartalékkal rendelkező, magasabb szolgáltatási színvonalú, használt járművek felkutatása volt a cél, amelyek egy átmeneti időszakra, legalább tizenöt éves időtávra javítanak a flotta átlagos életkorán és a szolgáltatási színvonalon.

Az elsődleges beszerzési cél a már korszerűtlen Ganz-csuklósok kiváltása, ezért a piackutatás elsődlegesen a jármű szélességét tekintve keskeny kivitelű járműparkokra fókuszált. Frankfurtban sikerült olyan használt járműkontingenst találni, amely műszaki kialakítás szempontjából megfelelő, vagyis jól karbantartott, keskeny kocsiszekrényű, alacsonypadlós villamosokat. A járművek azonban nem klimatizáltak, mivel a tíz–tizenöt évvel ezelőtti felújítások során a frankfurti üzemeltetőnek nem sikerült erre gazdaságos megoldást találnia – a klímaberendezések technológiája azóta azonban jelentősen fejlődött, kompaktabbak lettek. Ezt felismerve a BKV az első pillanattól kezdve azzal számolt, hogy a beszerzendő villamosok honosítása során a klimatizálást meg lehet oldani. A klimatizálhatóság előzetes felmérését, tervezését a vállalat megkezdte, a megvalósíthatóságnak jelenleg nincs műszaki akadálya, ezt az elsőként beszerzendő prototípus jármű átalakítása egyértelműen igazolhat majd.

Jelenleg a beszerzés pénzügyi kérdéseinek és a járművek műszaki megfelelőségének vizsgálata zajlik. Amennyiben a felmerülő kérdésekre megnyugtató választ kap a BKV, nyílt közbeszerzési eljárás kiírása és sikeres lefolytatása után lesz lehetőség a villamosok megvásárlására. A társaság június végén kiadott közleményében már beszámolt arról, hogy a korábbi műszaki egyeztetések a klimatizálás kérdéseit is érintették, melyről részletes tájékoztatást adott a járműveket üzemeltető Verkehrsgesellschaft Frankfurt am Main (VGF). Az egyeztetések során a német közlekedési vállalat nem tárt fel olyan körülményt, ami a villamosok utólagos klimatizálását ellehetetlenítené. Fontos hangsúlyozni, hogy a klímatechnika az utóbbi években rohamosan fejlődött. Bár a VGF korábban az aktuális műszaki feltételeket és gazdasági szempontokat figyelembe véve elvetette a légkondicionálók felszerelését, a BKV jelenleg nem látja műszaki akadályát a megvalósíthatóságnak. A műszaki környezet és a lehetőségek folyamatos változását jól mutatja az a  tény is, hogy az R2-s széria vezetőfülkéit a német cég utólagosan már klimatizálta.

A BKV jelenleg a klímaberendezés lehetséges elhelyezésének részleteit vizsgálja, például statikai kérdéseket és az elektromos tápellátást. A cél az, hogy a járművek klímával felszerelve kerülhessenek majd forgalomba.

Az úgynevezett R-Wagen villamosokra azonban egyelőre még szükség van Frankfurtban, mivel a VGF által az Alstomtól rendelt új T-Wagenek szállítása egyelőre késik.

(X)

(Nyítóképünkön a frankfurti R-Wagenek egyike, melyekből harmincötöt szerezne be használtan Budapest. Kép forrása: Wikipedia)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Zöldút Kerékpár

Kész tervet adott a Kerékpárosklub Budapestnek a szükséges kerékpáros fejlesztések megvalósításához

iho/zöldút   ·   2024.11.23. 17:30

A Magyar Kerékpárosklub hivatalos javaslattal fordult a Fővárosi Közgyűléshez, hogy dedikált költségvetési kerettel támogassák a kerékpáros közlekedés arányos fejlesztését. A jelenlegi alulfinanszírozottság veszélyezteti a korábban elfogadott stratégiai dokumentumok célkitűzéseit és megvalósíthatóságát.