Legendás gyártótól a roncslerakatig - IV. rész

Zajácz János   ·   2012.01.12. 13:00
Ikarus1
Alfa Busz Kft.

Az Ikarus székesfehérvári gyártelepén belül működött az Alfa Busz Kft. 2002 és 2010 között. Önjáró Volvo alvázakra épített karosszériákat. Kezdetben elsősorban a Volán-vállalatok igényeinek megfelelő autóbuszok gyártására helyezték a hangsúlyt.

Volvo-alvázra épültek a helyközi Alfa Regiók (fotók: Zajácz János)

A Volán-vállalatok mellett 2005-ben a fővárosban is megjelentek a termékeik. A BKV alvállalkozóinál találkozhatunk a félig alacsonypadlós, úgynevezett LE típusú Alfa Localóval. A gyártó utolsó nagy megrendelése a Debrecenbe szállított 100 db teljesen alacsony padlós városi busz volt. Midibuszokat exportáltak Svájcba és turistabuszokat Oroszországba. A középmotoros Volvo B9S alvázra épített húzócsuklós busz építése félbemaradt a gyártó csődje miatt.

Auto Rad Controlle Kft. (ARC)
1989-ben alakult a cég, telephelye Szigethalmon van.

Egyelőre várat magára az Ikarus név hatása...

A cég elsősorban buszokhoz szükséges alkatrészek forgalmazásával foglalkozik. 2005-ben a Vasi Volán segítségével készült el az első buszuk, ami igen különleges kialakítást kapott. A városi csuklós buszokon megszokott négy ajtó helyett ezen a buszon öt ajtó volt, és ez volt az első 18,75 méter hosszú hazai busz. A gyártás időközben átkerült az Ikarus egykori budapesti telephelyére.

A vevőnek lehetősége van a buszát saját magának készre szerelni. Ez azt jelenti, hogy a busz vázszerkezete Budapesten elkészül, ebben az állapotban átszállítják a megrendelőnek, aki felöltözteti a vázat üvegekkel, ülésekkel, lámpákkal, egyszóval befejezi a buszt. Így készülnek a Borsod Volán elővárosi buszai, és így készült a Szegedi Közlekedési Társaság prototípus-trolibusza is.

A cég a piaci réseket kihasználva továbbra is a nagy gyártók által nem ellenőrzött szegmensekben aktív, a csuklós busz folyamatos fejlesztése mellett a megszokott 12 méter hosszú, kéttengelyes szóló buszoknál hosszabbakkal sikeres a hazai vállalatok körében.

Az ARC 2010 áprilisától Ikarus néven forgalmazza a buszait.

Credo

A Credo buszokat a Kravtex és a Kühne Kft. gyártja. A Kravtex 1992-ben alakult, kezdetben Ikarus buszokat és Rába futóműveket exportáltak, majd 1994-től Ikarus buszok felújításával foglalkoztak, egészen 2002-ig. 1999 óta gyártanak önhordó buszokat, a cseh SOR Libchavy cég licence alapján. A mosonmagyaróvári Kühne Kft. nagy múltú mezőgazdasági gépgyár, itt a buszok váza és több alkatrészük is készül. Először kisméretű buszok gyártásával foglalkoztak, majd ezek alapján bővítették ki a palettájukat.

Credo EC12

A gyár életében az áttörést 2004-ben a 24 Volán-vállalat számára elnyert közbeszerzés hozta meg, innentől gyártanak a korábbinál nagyobb darabszámban buszokat. A fejlesztések folyamatosan zajlottak, ez sokáig csak a cseh cég újabb típusainak átvételére vagy az átvett típusok csekély módosításában merült ki. 2005-ben a cseh gyártót megelőzve bemutatták első „kiskerekű” csuklós buszukat, ami még az eddigi típusokon alapult.

2008-ban egy 10 600 m2 területű korszerű autóbuszgyárat építettek fel Mosonmagyaróváron.

2009-ben hagyományos méretű kerekeken saját fejlesztésű, Citadell névre hallgató városi autóbuszcsalád bevezetését kezdték meg. Idén gördült ki a gyárkapun az első jelentősen átdolgozott kiskerekű busz, az Econell.

Magyar Járműtechnika (MJT)

Az MJT legnagyobb emeletese (fotó: Ács Attila)

Közel hat évtizede létezik, korábban 13. számú Autójavító Vállalat néven működött. Ikarus buszok javítását és új Ikarus buszokhoz vázelemek szállítását végezte. 2000-től kisbuszok felépítményét gyártotta, majd 2002-ben az Ikarus Egyedi Autóbuszgyár részére készített komplett buszokat. 2004-től gyártja a saját fejlesztésű buszcsaládját. Elsősorban alacsonypadlós buszokat, de ezekre épül az emeletes járművük is. 2006–2007 folyamán 52 db emeletes autóbuszt exportáltak Isztambulba.

Enterprise bus

A Plasma midibusz.

A Plasma nevű kisbusz gyártását 2004-ben kezdték. Komplett buszok elsősorban itthonra készültek, exportra vázakat termeltek. A buszvázakat Angliában a Plaxton cég szerelte készre. Több száz vázat exportáltak. Az Enterprise Bus csődbe ment, a hazai gyártás azonban a korábbi alvállalkozóknál még kis darabszámban folyik.

Az Alfa Busz és a Credo a hazai buszpiac két legnagyobb szereplője. Az elmúlt években ötven-százas nagyságrendben értékesítettek buszokat. Utánuk következik az ARC, eddig körülbelül ötven autóbuszt gyártott. Az MJT elsősorban külföldön sikeres, itthon alig tud értékesíteni. A következő buszgyárak eddig egyetlen buszt készítettek, azonban ennek ellenére érdemes említést tenni róluk.

Csaba Metál Zrt.

Kortrijkba is eljutott a Csaba Metál

Az Ikarus szeghalmi gyárát 2005-ben vette meg a Csaba Metál Zrt. A gyár elsősorban autóbusz-alkatrészeket állít elő. Bérmunkában vállalják autóbuszok vázának a készítését is. 2009-ben mutatták be saját tervezésű buszukat, az Urbanust.

Molitus

Molitus S91

Az Ikarus Egyedi Autóbuszgyár Kft. volt dolgozóiból alakult a cég, a fűtőberendezéseket forgalmazó Webasto céggel közösen 2008-ban egy midibuszt mutatott be. Az S91-es jelzésű busz az Ikarus EAG E91-es busz továbbfejlesztett változata. A busz Rába-alvázra épült. Az Euro 5-ös minősítést a közelmúltban megszerezte.

NABI

Próbán az első NABI Sirius

Az Első Magyar Alap 1992-ben alapította. A cég elsősorban az Amerikai Egyesült Államok számára gyárt buszokat. A buszok vázszerkezete Magyarországon készül, majd Annistonban, az USA-ban szerelik készre. 2000-ben felvásárolta a brit Optare buszgyárat. A brit típusok módosított változatai feltűntek a hazai utakon is. 2001-ben kifejlesztették a kompozitkarosszériás Compobust, zöldmezős beruházással Kaposváron gyárat építettek. 2005 és 2008 között a gyártás szünetelt. 2010-ben mutatták be a magyar piacra szánt, de az amerikai típusokra emlékeztető formavilágú Siriust.

Kapcsolódó hírek