Legendás gyártótól a roncslerakatig - IV. rész
Az Ikarus székesfehérvári gyártelepén belül működött az Alfa Busz Kft. 2002 és 2010 között. Önjáró Volvo alvázakra épített karosszériákat. Kezdetben elsősorban a Volán-vállalatok igényeinek megfelelő autóbuszok gyártására helyezték a hangsúlyt.
A Volán-vállalatok mellett 2005-ben a fővárosban is megjelentek a termékeik. A BKV alvállalkozóinál találkozhatunk a félig alacsonypadlós, úgynevezett LE típusú Alfa Localóval. A gyártó utolsó nagy megrendelése a Debrecenbe szállított 100 db teljesen alacsony padlós városi busz volt. Midibuszokat exportáltak Svájcba és turistabuszokat Oroszországba. A középmotoros Volvo B9S alvázra épített húzócsuklós busz építése félbemaradt a gyártó csődje miatt.
Auto Rad Controlle Kft. (ARC)1989-ben alakult a cég, telephelye Szigethalmon van.
A cég elsősorban buszokhoz szükséges alkatrészek forgalmazásával foglalkozik. 2005-ben a Vasi Volán segítségével készült el az első buszuk, ami igen különleges kialakítást kapott. A városi csuklós buszokon megszokott négy ajtó helyett ezen a buszon öt ajtó volt, és ez volt az első 18,75 méter hosszú hazai busz. A gyártás időközben átkerült az Ikarus egykori budapesti telephelyére.
A vevőnek lehetősége van a buszát saját magának készre szerelni. Ez azt jelenti, hogy a busz vázszerkezete Budapesten elkészül, ebben az állapotban átszállítják a megrendelőnek, aki felöltözteti a vázat üvegekkel, ülésekkel, lámpákkal, egyszóval befejezi a buszt. Így készülnek a Borsod Volán elővárosi buszai, és így készült a Szegedi Közlekedési Társaság prototípus-trolibusza is.
A cég a piaci réseket kihasználva továbbra is a nagy gyártók által nem ellenőrzött szegmensekben aktív, a csuklós busz folyamatos fejlesztése mellett a megszokott 12 méter hosszú, kéttengelyes szóló buszoknál hosszabbakkal sikeres a hazai vállalatok körében.
Az ARC 2010 áprilisától Ikarus néven forgalmazza a buszait.
CredoA Credo buszokat a Kravtex és a Kühne Kft. gyártja. A Kravtex 1992-ben alakult, kezdetben Ikarus buszokat és Rába futóműveket exportáltak, majd 1994-től Ikarus buszok felújításával foglalkoztak, egészen 2002-ig. 1999 óta gyártanak önhordó buszokat, a cseh SOR Libchavy cég licence alapján. A mosonmagyaróvári Kühne Kft. nagy múltú mezőgazdasági gépgyár, itt a buszok váza és több alkatrészük is készül. Először kisméretű buszok gyártásával foglalkoztak, majd ezek alapján bővítették ki a palettájukat.
A gyár életében az áttörést 2004-ben a 24 Volán-vállalat számára elnyert közbeszerzés hozta meg, innentől gyártanak a korábbinál nagyobb darabszámban buszokat. A fejlesztések folyamatosan zajlottak, ez sokáig csak a cseh cég újabb típusainak átvételére vagy az átvett típusok csekély módosításában merült ki. 2005-ben a cseh gyártót megelőzve bemutatták első „kiskerekű” csuklós buszukat, ami még az eddigi típusokon alapult.
2008-ban egy 10 600 m2 területű korszerű autóbuszgyárat építettek fel Mosonmagyaróváron.
2009-ben hagyományos méretű kerekeken saját fejlesztésű, Citadell névre hallgató városi autóbuszcsalád bevezetését kezdték meg. Idén gördült ki a gyárkapun az első jelentősen átdolgozott kiskerekű busz, az Econell.
Magyar Járműtechnika (MJT)Közel hat évtizede létezik, korábban 13. számú Autójavító Vállalat néven működött. Ikarus buszok javítását és új Ikarus buszokhoz vázelemek szállítását végezte. 2000-től kisbuszok felépítményét gyártotta, majd 2002-ben az Ikarus Egyedi Autóbuszgyár részére készített komplett buszokat. 2004-től gyártja a saját fejlesztésű buszcsaládját. Elsősorban alacsonypadlós buszokat, de ezekre épül az emeletes járművük is. 2006–2007 folyamán 52 db emeletes autóbuszt exportáltak Isztambulba.
Enterprise busA Plasma nevű kisbusz gyártását 2004-ben kezdték. Komplett buszok elsősorban itthonra készültek, exportra vázakat termeltek. A buszvázakat Angliában a Plaxton cég szerelte készre. Több száz vázat exportáltak. Az Enterprise Bus csődbe ment, a hazai gyártás azonban a korábbi alvállalkozóknál még kis darabszámban folyik.
Az Alfa Busz és a Credo a hazai buszpiac két legnagyobb szereplője. Az elmúlt években ötven-százas nagyságrendben értékesítettek buszokat. Utánuk következik az ARC, eddig körülbelül ötven autóbuszt gyártott. Az MJT elsősorban külföldön sikeres, itthon alig tud értékesíteni. A következő buszgyárak eddig egyetlen buszt készítettek, azonban ennek ellenére érdemes említést tenni róluk.
Csaba Metál Zrt.Az Ikarus szeghalmi gyárát 2005-ben vette meg a Csaba Metál Zrt. A gyár elsősorban autóbusz-alkatrészeket állít elő. Bérmunkában vállalják autóbuszok vázának a készítését is. 2009-ben mutatták be saját tervezésű buszukat, az Urbanust.
MolitusAz Ikarus Egyedi Autóbuszgyár Kft. volt dolgozóiból alakult a cég, a fűtőberendezéseket forgalmazó Webasto céggel közösen 2008-ban egy midibuszt mutatott be. Az S91-es jelzésű busz az Ikarus EAG E91-es busz továbbfejlesztett változata. A busz Rába-alvázra épült. Az Euro 5-ös minősítést a közelmúltban megszerezte.
NABIAz Első Magyar Alap 1992-ben alapította. A cég elsősorban az Amerikai Egyesült Államok számára gyárt buszokat. A buszok vázszerkezete Magyarországon készül, majd Annistonban, az USA-ban szerelik készre. 2000-ben felvásárolta a brit Optare buszgyárat. A brit típusok módosított változatai feltűntek a hazai utakon is. 2001-ben kifejlesztették a kompozitkarosszériás Compobust, zöldmezős beruházással Kaposváron gyárat építettek. 2005 és 2008 között a gyártás szünetelt. 2010-ben mutatták be a magyar piacra szánt, de az amerikai típusokra emlékeztető formavilágú Siriust.