Leállhat az ír vasúthálózat jelentős része

iho/vasút   ·   2016.11.26. 08:45
400px_irish_rail

Az ír nemzeti vasúttársaságnak az ír közlekedési hatósággal közösen készített, 2016-os jelentése szerint, a folyamatos támogatási hiány következtében jelentős működésfinanszírozási hiány alakult ki. Az Irish Rail 2007 és 2015 között a hetvenhatmillió eurónyi megtakarítás ellenére is százötvenmillió eurós veszteséget halmozott fel. Habár a vasutat egyre többen választják Írországban, 2016-ra további tizenegymillió eurós veszteség várható. A jelentés hangsúlyozza: további állami források nélkül a vasúttársaságnak nagymértékben csökkentenie kell a hálózatot. Az Irish Rail likviditása továbbra is komoly aggodalomra ad okot a felhalmozott adósságok és a részvényalapok romlása miatt. A közlekedési vállalat nem teheti ki magát további veszteségeknek, mert azzal fizetésképtelenné válhat. A járműállomány és az infrastruktúra sokéves alulfinanszírozása biztonsági kockázatokat, valamint elfogadhatatlanul magas kereskedelmi kockázatokat idézett elő – jelenti a Global Rail News.

Írország nagyvasúti vasúthálózata. Ha nem oldják meg a finanszírozási problémákat, néhány éven belül csak Dublin és Cork környékén, valamint egyes intercity-útvonalakon maradhat forgalom (forrás: Wikipedia)

A jelentés három lehetőséget vázolt, az egyik ezek közül a vasúthálózat szinte teljes leállítása: mindössze a dublini (DART) és corki elővárosi vonatok, valamint a fővárost Corkkal, Belfasttal és Limerickkel összekötő intercity-járatok maradnának. Rámutat azonban arra is, hogy az ilyen mértékű vonalbezárás magában is jelentős költségekkel járna az önkéntes távozás biztosítása miatt.

Egy másik opció az államkincstár beavatkozása. A jelenlegi szint fenntartásához és a karbantartási célok teljesítéséhez az Irish Railnek évente további százhárommillió euróra van szüksége 2021-ig. Ezen felül 2017 és 2019 között még 41,7 millió euró szükséges évente ahhoz, hogy fedezzék a felhalmozódott veszteségeket, továbbá biztosítsák a vállalat fizetőképességét.

A harmadik megoldás az első kettő kombinációja. Ez alapján az államnak kevesebb hozzájárulást kellene invesztálnia, viszont számos vonalon megszűnne a forgalom. A megfelelő megoldás megtalálása érdekében nyilvános konzultációt hirdettek, a részvételre mindenkit buzdítanak.

Az ír nemzeti közlekedési hatóság vezérigazgatója, Anne Graham elmondta, a vasútnak jelentős, gazdaságilag vezető szerepet kell játszania a régiók kiegyensúlyozott fejlődésének elősegítése érdekében. A szociális ellátások szempontjából is lényeges: növeli a társadalmi befogadást, az elérhetőséget és a mobilitást, továbbá magát az utazást is biztonságosabbá teszi. Környezetvédelmi előnyei is vannak, mivel csökkenti a károsanyag-kibocsátást, ezzel pedig javítja a levegő minőségét. Ezek az előnyök azonban nem ingyenesek, és ha a jövőben biztosítják azt, hogy valódi prioritást élvezhessenek, a vasúthálózat meg fogja kapni azt a támogatást, amire szüksége van az elkövetkezendő években. Az Irish Rail vezérigazgatója, David Franks hangsúlyozta, fenntartható finanszírozással az Iarnród Éireann az ingázók igényeinek kielégítésére, valamint Írország közlekedési, gazdasági és környezetvédelmi szükségleteire koncentrálhat, összhangban a hatóság stratégiájával és a kormány politikai keretrendszerével.

Hiába növekszik évről évre az utasszám a fővárosi DART-hálózaton is, az Irish Rail alulfinanszírozottsága jelentős (fotó: Rolf G. Wackenberg/Shutterstock.com)

Európa egyik legnyugatibb állama, az Ír-szigeten található Írország 2733 kilométernyi vasúthálózattal rendelkezik, amelyből mindössze ötvenhárom kilométer villamosított: az ezerötszáz voltos egyenáramot használó, dublini elővárosi DART (Dublin Area Rapid Transit). A szigetország első vasútvonala 1834-ben nyílt meg. A legkiterjedtebb a hálózat 1920-ban volt: 5600 kilométeren futhattak a szerelvények. Jelenleg 362 kilométernyi pályát csak teherforgalomra használnak. A vaspályák nagy része széles, ezerhatszáz milliméteres nyomtávon épült ki. A Bord Na Móna, vagyis a tőzegfeldolgozás 1930 kilométernyi három láb, vagyis 914 milliméteres, keskeny nyomközű vasutat is fenntart, ezzel Európa egyik legnagyobb iparvasúti hálózatának számít. A nagyvasúti hálózatot 1987. február 2. óta a nemzeti vasúttársaság, a Iarnród Éireann (Irish Rail) üzemelteti, a cég jelenleg körülbelül 3800 dolgozót foglalkoztat.

Az Irish Rail háromféle személyszállító szolgáltatást biztosít, ezek: intercity, elővárosi és a Dublin keleti partja mentén észak–déli irányban található DART. A személyszállító vonatokat legfőképp motorvonatokból állítják ki, csak egyes intercityk élén látni dízelmozdonyokat. Az intercityk maximum százhatvan, az elővárosi járatok százhúsz, a DART-vonatok pedig legfeljebb száz kilométer per órás tempóval közlekedhetnek. Az Irish Rail járatait 2014-ben 37,8 millióan, 2015-ben 39,7 millióan választották.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Új ebrendelet lépett életbe a vasúton

MÁV/iho   ·   2024.11.06. 11:00

Változnak, egyszerűbbé válnak a kutyák és gazdáik utazására vonatkozó szabályok a MÁV-csoportnál. Már mminden helyjegyes vonaton szállítható kis- és közepes termetű kutya zárt doboz nélkül, csupán póráz és szájkosár használata mellett.