LaGuardia teljesen újjáépül!
Teljesen megújul New York LaGuardia repülőtere, jelentette be az állam kormányzója és az Egyesült Államok alelnöke, történik mindez a Delta hathatós közreműködésével.
Joe Biden alelnök lakonikusan „harmadik világbeli” légikikötőnek minősítette mostani állapotában LaGuardiát, amelynek négy jelenlegi terminálja valóban meglehetősen régi, szűkös, és egymáshoz képest nehezen megközelíthető, a teljes átépítés után azonban, Ed Bastian Delta-elnök megfogalmazása szerint, LaGuardia nem egyszerűen új utazási élményt nyújt majd a repülőtér utasainak, hanem egyben megváltoztatja New York látképét is.
A bemutatott tervek szerint ez valóban így lesz, egyetlen hatalmas épülettömeg foglalja el a mostani terminálok helyét, ehhez az 1964-ben épült B-épületet teljesen le is kell bontani, a Delta által üzemeltetett szintén átépítendő C és D terminálok pedig egy tágas, világos központi érkezési és indulási csarnokkal kapcsolódnak össze a többivel.
A főépületből az új mólókhoz és utashidakhoz olyan, magasra épített folyosókon át juthat el az utas, amelyek alatt a gépek is átgurulhatnak, különleges látványelemekkel javítva az összhatást. De ennek más előnye is van: a repülőtér gurulóút-hálózata majdnem több mint három kilométerrel növekedik. Teret úgy nyernek az átépítés során, hogy a jelenlegi nyitott parkolók helyére, a Grand Central Parkway és a mostani terminálok közé, egyrészt az új központi épület terjeszkedik, másrészt új parkolóházak épülnek majd.
Különféle átalakításokkal közelebb hozzák a közúti és vasúti kapcsolatokat is, a reptér egyes részeit pedig megemelik annyira, hogy vihar esetén a pályákat és a kritikus részeket ne tudja elönteni a Flushing Bay vize. Viszont felújítva megmarad a jelenlegi A, az egykori Marine Air Terminal, ahol valaha az Atlanti-óceánt átrepülő hatalmas Clipperek vették fel az utasokat, most pedig a Delta indít innen sűrű shuttle-járatokat Washingtonba és Chicagóba.
Az átépítés első üteme négymilliárd dollárba kerül, és 2019-re készül el, a teljes rekonstrukció feltehetően 2021-ben zárul. Az alapkoncepció fontos motívuma, hogy a reptér és egyben a New York-i légikikötők fejlesztése csakis a radikális átépítéssel valósult hat meg, LaGuardia nem helyettesíthető hasonló nagyságú és kapacitású más repülőtérrel a zónában.
Arra sincs mód, hogy a jelenlegi repülőtér bármerre tovább terjeszkedjen, hiszen területét egyrészt az öböl, másrészt a Queens egyik legfontosabb ütőerét jelentő Grand Central Parkway határolja be, írja a The New York Times.
A jelenlegi repülőtér azonban már csak azért is fejlesztésre szorul, mert a nehézkes közlekedési rendszer és a szűkös terminál- és gurulókapacitások miatt állandóak a késések és emiatt a panaszok mind az utasok, mind a repteret használó légitársaságok részéről. LaGuardia tavaly 27 millió utast indított és fogadott, a gépmozgások száma meghaladta a 360 ezret. A metropoliszt kiszolgáló három nagy repülőtér, JFK, Newark és LaGuardia közül az utóbbinak nőtt legdinamikusabban a forgalma.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!