Külföldön nyomul a cseh vasúti ipar

iho/vasút   ·   2024.02.26. 10:00
Škoda-csoport, Regiopanter a ČD kötelékében

Korábban már beszámoltunk arról, hogy komoly árbevétel-növekedést ért el a cseh vasúti ipar. Az ágazat tavaly 130 milliárd cseh korona, mintegy 5,2 milliárd eurós összforgalmat könyvelt el, jelentős részben a külföldi megrendeléseknek köszönhetően. Lesz különvonat is, az Innotransra. 

És most következzenek a részletek: 2023-ban a Cseh Vasúti Iparszövetségbe (Asociace podniků českého železničního průmyslu, Association of Czech Railway Industry, ACRI) tömörült cseh vállalatok átlagolva hét százalékos árbevétel-növekedést értek el. A 130 milliárd koronás (5,2 milliárd euró, mintegy 2000 milliárd forint) forgalommal az ágazat folytatta fokozatos, stabil növekedését, amelyet a külföldi megrendelések komoly mértékben elősegítettek. Az export volumene tavaly 65 milliárd korona (2,6 milliárd euró) volt. „Ezek a számok a cseh vasútipar túlnyomó többségét kitevő, hozzávetőlegesen ötven cég üzleti tevékenységének eredményeit tükrözik. Az iparszövetségi vállalatok 22 ezer embernek adnak munkát, és másfél százalékkal járulnak hozzá Csehország GDP-jéhez” – jelentette ki Marie Vopálenská, az ACRI vezérigazgatója. Hozzátette: „Az elmúlt években az ágazat folyamatosan gyarapodott. Az elmúlt évi hét százalékos árbevétel-növekedés jelentős része kétségtelenül a külpiaci megrendeléseknek köszönhető. Legfontosabb partnereink az EU-országok, továbbá Szerbia, Törökország és India."  

Sínek világa. A cseh vasúti ipar gyöngyszeme a Moravia Steel Group tagjaként a Třinecké železárny. A vasmű a Cseh Köztársaság egyetlen síneket (plusz leerősítéseket, alátétlemezeket, hevederkötéseket, és így tovább) előállító társasága. A társaság 2023-ban a világ hatvan országába, ezen belül is elsősorban az uniós tagállamokba és Kanadába exportálta termékeit.  A tavalyi év figyelemre méltó külföldi megrendelései között szerepelt kitérők és sínek szállítása Ukrajnába, az Ukrán Vasutaknak.

A Škoda-csoport  fénye nem halványul. Csehország vezető vasúti járműgyártó cégcsoportja 2023-ban több jelentős bel- és külföldi szerződést is nyélbeütött. A legfontosabb megrendelések közül is az élre kívánkoznak a németországi Kasselbe, illetve a Brnóba szánt villamosok, de a további megrendelések nagyságrendje sem elhanyagolható. Tomáš Ignačák, a Škoda-csoport igazgatótanács alelnöke segít a még így sem teljes felsorolásban: „Vasúti járműveket és motorvonatokat gyártunk Olaszországnak, Finnországnak és Üzbegisztánnak, trolibuszokat szállítunk a litvániai Vilniusba, és metrókocsikat a bulgáriai Szófiába.”

Biztber. A vasúti infrastruktúra biztonsága, kommunikációja, irányítása és kommunikációs technológiája terén az egyes egységek, berendezések jelentős beszállítója az AŽD Praha. Tavaly az ETCS-t építették ki több csehországi vonalon, úgymint: Brno Horní Heršpice–Zastávka u Brna, Pardubice–Hradec Králové (kint), Milovice–Prága, főpályaudvar. További fontos projektnek tekinthető a felsővezeték váltakozó áramú betáplálásra történő átalakítása több cseh vasúti szakaszon. Az AŽD Praha lengyelországi és magyarországi beruházásokban is érdekelt, Zdeněk Chrdle, a cég vezérigazgatója szerint a Digital 4.0 intelligens digitális rendszer telepítését a Soroksár–Kelebia szakaszon 900 millió cseh koronáért (mintegy 13,5 milliárd fortnt) végzik el.

És ez még nem minden! A cseh vasúti ipar további jelentős firmája a forgóvázakat és alvázberendezéseket előállító Bonatrans cég a maga 8,2 milliárd koronás árbevételével. A termékek 96 százaléka exportra ment, a főbb megrendelők között leljük a Siemenst (Vectron és Mireo), az Alstomot (Coradia), a Stadlert (Flirt és Kiss), a Škodát (ForCity), valamint a Pesát, a Trenitaliát, a Newagot és a Hyundai Rotemet. Sőt, 2023-ban a cseh társaság vált az Egyesült Államok legjelentősebb metrókerék szállítójává. Az ACRI tagjaként sikeres üzleti évet zárt a fékspecialista Dako-CZ; 2023-ban a cég szerződést kötött hidraulikus fékberendezések szállítására (összesen nyolcvan villamoshoz) a svédországi Göteborgba. Ezzel párhuzamosan a třemošnai gyártó együttműködött a Škoda-csoporttal az új, pozsonyi 29T3 és 30T3 villamosok hidraulikus fékrendszereinek szállításában. A társaság a lengyel Modetrans Poznańnak is átadott fékrendszereket, ezeket az LF 07 AC típusú, alacsonypadlós, wroclawi villamosokba építik be. Az ipari elektronikai vezérlőrendszerek előállítása terén jeleskedő AMiT 17 százalékos bevételnövekedésről számolt be. A cég marketingigazgatója, Matyáš Kubín szerint a tavalyi esztendő volt a legfontosabb mérföldkő az AMiT harmincéves történetében: „A következő években több millió euró értékben szállítjuk le a kazah államvasutak információs rendszerét. A projekt felöleli több mint ötszáz hálókocsi teljes utastájékoztató rendszerét, továbbá a wifi-t és a CCTV-t is." Pozitívan értékelte az elmúlt évet a ZKL Bearings CZ marketing- és PR-menedzsere, Hana Luxová is: „Csehországi csapágygyártóként folytatjuk stratégiai együttműködésünket a cseh államvasúttal és más, a belföldi piacon működő cégekkel. Az elmúlt három évben megsokszoroztuk a vasúti alkalmazásokhoz szükséges csapágyak gyártási és értékesítési volumenét. Az elkövetkező időszakban Közép-Európa országaiba történő szállítások felfuttatását tervezzük, ezért bővítjük termelési kapacitásainkat.”

Tavaly a cseh vasútipari cégek feltűnő aktivitást mutattak. Új piacokon jelentek meg, gazdaság-diplomáciai küldetésekből vették ki részület, az ACRI pedig olyan szakmai vásárokon is megjelent, mint az isztambuli Eurasia Rail, a gdański Trako és a milánói Expo Ferroviaria. Idén Petr Pavel Csehország elnöke kíséretében vasútipari cégek vezetői tárgyaltak Izraelben és Katarban a fenntartható városi mobilitás megoldásainak kérdéseiről. A következő hónapokban további gazdaság-diplomáciai célországai: Olaszország, Magyarország és India. Szeptemberben az ACRI zászlaja alá tartozó cégek részt vesznek a rangos berlini Innotrans 2024 mobilitási szakkiállításon, ahová az ACRI a vasúti iparban, közlekedésben és a vasúti igazgatásban érdekelt partnereivel együtt különvonatot indít Prágából.

 

 

 

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Közlekedésfejlesztés Közlekedéstervezés Mobilitás

Vitézy Dávid: A Podmaniczky Mozgalom Budapest fejlődéséért szeretne tenni

MTI/iho   ·   2024.11.18. 08:20

A Podmaniczky Mozgalom Budapest fejlődésért kíván munkálkodni, bárki csatlakozhat hozzá, aki tenni szeretne azért, hogy a fővárost „kirángassák abból a gödörből”, ahova az elmúlt évek pártpolitikai csatái juttatták – mondta Vitézy Dávid, a mozgalom vezetője Budapesten, a szervezet zászlóbontásán.