Konyhai nyílt nap: szlovák szállítók és dolce vita
A szlovák légierő Milan Rastislav Stefánikól elnevezett légi szállító ezrede (dopravné krídlo) nyílt napot tartott a Pozsonytól 30 kilométerre lévő Konyhai (Kuczhyna) Repülőbázison. A szállítóezred (lehetne vegyes ezrednek is nevezni) repülőgép-állománya jelenleg hét (Aero Vodochody) Letov L-410 könnyű, valamint két Antonov An-26-os harcászati szállító repülőgép. Az L-410 repülőgépekből egy FG (fotófelderítő), egy UVP-T VIP szállító, kettő-kettő UVP-E és E20 szállító, valamint egy régebbi UVP-S szállító változat áll rendelkezésre.
Az ingyenes nyílt napra az ezred szinte összes reptechnikáját kiállította, statikus vagy dinamikus programra. Egyetlen An-26-os maradt hangárban, viszont egy régebbi, kivont AN-24-es VIP szállítót, valamint vendégként a szliacsi második század egy Aero Vodochody L-39ZAM modernizált gyakorló repülőgépét is láthattak az érdeklődök. Szintén a statikus sort gazdagította egy régi L-29 Delfin, amely soha nem repült a koronás címerrel. A zónában három L-410 UVP szállítógépen kívül a szintén a szliacsi 3. század két Mi-17M szállítóhelikoptere álldogált.
Az L-39ZAM Albatroszok modernizált fülkéjében most már mindkét hajózónál egy-egy display is található, valamint két új antenna is látható a géptörzsön. A 2005-ben megkezdett korszerűsítést az ICAO és NATO szabványokhoz, előírásokhoz való kompatibilitási kérdések kényszerítették ki, tehát elsősorban a kommunikációs és a lokalizációs eszközök lettek modernizálva. A négy (4701,03,07,11 oldalszámú) gyakorlógép gépágyúval, és nem irányított rakétablokkokkal korlátozott légi támogatási feladatokat is elláthat.
A szlovák bázison a statikus kiállítás rész volt a támaszpont és a környék tűzoltóautó-állománya, valamint egy DANA önjáró tarack a hozzátartozó lőszerszállító járművel, és egy régi BRDM felderítő harcjármű. A nyílt nap egyben gyermeknapi rendezvényként is funkcionált, több kutyás, lovasrendőrös programmal, arcfestéssel, néhány játékárus is a gyerekek kedvét leste. A szem mellett a has is fontos ezeken a rendezvényeken, és nem is csalódott az ember, mert itt még békebeli ciganska pecsenszka volt sült hagymával, mustárral buciban, és nem a fastfood tömegtermékek... A sör mellett pedig a kofola is folyt.
A statikus soron minden repülőgép megtekinthető volt, az orrától, a farkáig, vagyis a függőleges vezérsíkig, kívül és belül. A műszakiak, hajózok kedvesen ismertették meg az érdeklődőkkel a vasakat, amelyeknek egyébként a levegőben a helyük. Érdekes, hogy magyar szó szinte nem is hangzott, pedig Pozsony, Malacka és Konyha régi magyar települések voltak. Látszott, hogy hétköznap nincs nagy repülés, mert se pénz, se posztó, hiszen az L-410-esekkel elsősorban az ejtőernyős oktatás, és a repülőgép-vezetés gyakorlása lehet feladat, néhány bázisok közti átrepüléssel, mivel komolyabb szállítási műveletre ezek a gépek kevésbé alkalmasak.
A hejcei katasztrófa után az Ancsák repülése erősen korlátozott, annak ellenére, hogy két displayt is beépítettek, és GPS berendezéssel is rendelkeznek. De Szlovákiában látszik a jövő is, hiszen megrendelték a C-27J Spartan harcászati szállító repülőgépet, amely kielégíti a szlovák igényeket (és kielégítené a magyart is) bár VIP-szállításra kevéssé alkalmas, arra még a Tu-154M és Jak-40 típust alkalmazzák, de azok nem a tartoznak a légierő állományába.
Dinamikus programként 3-4 alkalommal is levegőbe emelkedett két L-410-es, lassú 8-asokat és iskolaköröket gyártottak a kifutópálya felett. Egy harmadik Letov pedig négy alkalommal is ugratott egy-egy tucat ejtőernyőst, akik vegyesen katonák és sportolók voltak. Ezeket a programokat két dolog szakította meg. Az egyik a két Mi-17S-es indulása és egy másik eseményre átrepülése, majd fél kettőkor visszaérkezése a bázisra. Dübörgést is hallottunk és vadászgépet is láttunk, mert a sliaci készültségi géppár kétszer áthúzott a beton felett. Először kiengedett futókkal minimálon, majd nagyobb sebességgel repültek át a Konyhai repülőtér tengelyében. Látszott, hogy nincs sok üzemidő, és tartalék a hajtóművekben, mivel utánégető használata tilos volt a repülés alatt.
Szlovákia hozzánk hasonlóan felélte a MiG-ek tartalékait, nagyon keveset költenek az üzembetartásra, gyakorlatilag a légirendészeti feladatok ellátására még egy évtizedig is használható típust kidobják, és helyette a cseh–magyar Gripen-közösség újabb nemzettel és 6-8 géppel gazdagodik. Kérdés, hogy akár a magyar, akár a szlovák Gripen-üzlet mennyire volt racionális döntés, és mennyi benne az emóció, NATO-ajánlás illetve lobbyérdekek, de erre a választ a tisztelt olvasóra bízom.
A politikán nem is gondolkodott sokat a néző, hiszen szép meleg idő volt, az égen repülőgépek repültek, ejtőernyősök siklottak, finom sültet ehettek, hozzá ki-ki alkoholos, vagy -mentes italokat ivott, a gyerekek a szarvkormányt, vagy a gázkart bizgentyűzték és kellemesen érezte magát mindenki.
A nyílt napnak kora délután lett vége, a gépeket visszatolták a hangárokba, a helikoptereket is felkészítették a sliacsi hazarepülésre. Kifelé menet a bázisról még megfotózta az ember a három emlékműnek kiállított MiG-15, MiG-21 és Szu-22 harcigépet.
Jó ide visszatérni, és egy békebeli nyílt napon résztvenni, nem mindig kell öt kötelék, több tucat harci és szállítógép, kiabáló műsorvezetők, harsogó zene, helyettük van egy kis retro hangulat, repülés, és szlovák dolce vita.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!
Utazzon velünk!
Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!