Kivonja a forgalomból a balesetben deformálódott hálókocsikat a Regiojet

Korcsmáros Gábor   ·   2024.06.10. 10:50
RJ

Miért hajlott meg a fekvőhelyes kocsi, miközben a mozdonyok alig sérültek az ütközés során?

A napokban történt szerencsétlenség miatt a Regiojet úgy döntött, hogy kivonja a forgalomból az összes osztrák eredetű fekvőhelyes kocsiját, mert azok a tapasztalatok szerint nem biztonságosak. A Regiojet a vagonokat konstrukciós hibákra hivatkozva állítja félre. Kiderült, hogy egy, még 2018-ban Salzburgban történt baleset során is ugyanúgy, az első és második kupé között tört ketté a vasúti kocsi, ami a pardubicei balesetben is megismétlődött. Ez okozta a négy áldozat halálát is. A kocsiszekrény pont ugyanott tört el, mint hat évvel ezelőtt.
 

Szakértői, de nem hivatalos vélemény szerint a mozdonyok a fővázak merevsége miatt gyakorlatilag merev akadályt képeztek az érintkezési pontokon. Ezért mindkét vonat esetében az ütközés által kifejtett energiát az első leggyengébb ponton nyelték el. A tehervonat esetében az első tehervagon nyelte el, amelyik ráfutott a mozdonyra és gyakorlatilag összeroncsolta a mozdony hátsó vezetőállását. A Regiojet vonatának esetében a leggyengébb láncszem az első kocsi volt. A fizika törvényeit nem tudjuk felülírni.

Tény, hogy a Bcmz sorozatú, osztrák eredetű fekvőhelyes kocsikat a nyolcvanas években építették a Jenbacher Werke járműgyártóban. Igaz, hogy a kétezres évek elején átestek egy felújítási folyamaton, de a kocsiszekrény váza maradt a régi. Kérdés, hogy a váz teherbíró képessége mennyit gyengült az évek során, illetve az esetleges korrózió miatt.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek