Keve az első – mindenben
Hatmillió forintot nyert egy NFM-pályázaton a Pásztor Révhajó Kft. és Szigetmonostor önkormányzata, hogy egy kis hajót elektromos meghajtásúra építsenek át. A pályázat célja a közforgalmú, közútpótló folyami révek, kompok és az azokhoz szükséges parti létesítmények, kiszolgáló utak folyamatos működése, valamint az átkelőhely üzembiztonságának javítás érdekében fenntartási, felújítási támogatás biztosítása volt. Az önkormányzatra azért volt szükség, mert a támogatást települések igényelhetik. A szigetmonostoriak kapva kaptak az alkalmon, pályáztak, nyertek.
Keve, így hívják az átépített hajót, a falu és Szentendre belvárosa között ingázik a Dunán, első ünnepélyes útja pénteken volt. A most már környezetbarát elektromos motorral felszerelt Kevét 1976-ban építették a Pest megyei Révhajózási és Hajóépítő Vállalat (PRHV) Váci gyáregységében. Pásztor László, a Pásztor Rév Kft. alapítója a Keve második tulajdonosa.
A kis hajót eredetileg külmotorral szerelték, majd egy 36,4 kW-os D-413-as Csepel motort kapott. A jelenlegi felújítással belekerült elektromos motor 10 kW-os, 48 Volton üzemel.
A Szentendrei Hírek információi szerint a teljes külső-belső világítást egy érintőképernyős PLC-ről (az ipari szabályozástechnikában használatos programozható logikai egység) lehet majd kapcsolni. Itt tájékozódni lehet az akkumulátor kapacitásáról, illetve a hátralévő menetidőről, amelyet az energiatárolók még biztosítani tudnak. A hajóban a belső világítást LED-re cserélték: a világítás és a segédeszközök működését két 12 voltos akkumulátor biztosítja, függetlenül az elektromotor négy, 12 voltos akkumulátorától.
A környezetbarát beruházást biztosító pályázati forrás minden évben rendelkezésre áll, és azt Szigetmonostor évente meg is pályázza. A falunka az országban egyedülálló módon négy dunai átkelője is van, kettőn komp is üzemel. A Szigetmonostor–Szentendre révet harminc éve üzemelteti a Pásztor Rév Kft. Mint Pásztor Zoltán, a cég tulajdonosa elmondta Kevéről elmondta, „az elektromotor beszerelésével egy csendesebb, környezetbarát, erős átkelőhajónk lett, olcsóbb üzemeltetéssel, kevesebb meghibásodási lehetőséggel. A motorcserével a hajón hely is felszabadult, kényelmesebb teret biztosítva az utasoknak. A motor töltését parti áramról oldjuk meg, már ez is zöld energiának számít, jövőbeni terveinkben azonban egy napelemes töltésű dokkoló is szerepel.”
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!
Utazzon velünk!
Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!