Késnek Kecskemét új buszai?
Nemrég Kecsekemét is beállt azon városok sorába, akik több évtizedes együttműködés után búcsút intettek a helyi Volánnak, és új szolgáltatót kerestek a helyi autóbuszközlekedés ellátására. Még 2019 tavaszán – budapesti mintára – megalapították a Kecskeméti Közlekedési Központot, ami hogy-hogynem nem a KKK, hanem a KeKo rövidítést kapta. A Kft. azonban csak közlekedésszervezéssel, forgalomirányítással, valamint menetjegy- és bérlet-értékesítéssel és -ellenőrzéssel foglalkozik, autóbuszokat nem üzemeltet, ezt a tevékenységet 2020. január 1-je óta a Debrecenben és Budapesten is jelen lévő Inter-Tan-Ker Zrt. végzi.
Az ITK tehát a KeKo alá bedolgozva az év elején átvette a város tulajdonában lévő 25 csuklós Mercedes Citaro G Hybrid üzemeltetését, illetve ezek mellé negyven szóló és öt csuklós MAN-t is hoztak átmeneti jelleggel. Ezek a buszok használtak, jelenleg 12 évesek, a szólók eredetileg Eindhovenben majd Rotterdamban, a csuklósok Oslóban közlekedtek.
A szerződésben foglaltaknak megfelelően az „átmeneti flotta” legfeljebb április végéig marad, május 1-jétől új buszokkal kell(ene) szolgáltatni, ami az ITK ígérete szerint húsz saját fejlesztésű és gyártású Reform 500LE-t és 25 Törökországban készült Mercedes Conectót jelentene. Mi azonban úgy tudjuk, hogy előbbi típusból eddig még csak alig öt készült el (azok se teljesen), az utóbbiból pedig még egy sincs Debrecenben – itt szerelik bele a zárt fülke egy részét és az utastájékoztató rendszert, illetve itt állítják forgalomba a buszokat, nagyjából ezt nevezi a cég „készre szerelésnek”.
Az ITK-nak tehát a papírforma szerint mindössze körülbelül másfél hónapja maradt, hogy forgalomba állítsa Kecskeméten mind a 45 buszt, ami elég merész küldetésnek tűnik ahhoz képest, hogy 2017 óta gyakorlatilag még mindig csak egyetlen egy saját gyártású buszuk közlekedik normál utasforgalomban. „Slusszpoén”, hogy ha a kormány komolyan gondolja, hogy a 25 ezernél nagyobb lélekszámú hazai városokban csak elektromos buszokat lehet forgalomba állítani 2022. január 1-je után, akkor ez gyakorlatilag megadja a kegyelemdöfést a típusnak, hiszen bő másfél év múlva itthon eladhatatlanok lesznek.
Erről az egy szem városi Reformról egyébként szerettünk volna bővebben is írni, mert bizonyára sok olvasónkat is érdekelnék az utóbbi bő egy évben felgyülemlett üzemeltetési tapasztalatok, de kérdéseinkre az ITK egy hónapig semmit nem válaszolt, majd némi noszogatásra, újabb néhány hét elteltével egy minden konkrétumot nélkülöző, semmitmondó nyúlfarknyi választ kaptunk, amiben igyekeztek megnyugtatni minket, hogy a busz szép és jó...
Mindenestre nem Kecskemét lenne az egyetlen, ahol nem sikerül tartani a beharangozott terveket: a legfrissebb és legemlékezetesebb Veszprém esete, ahol végül a város meg is vette az eredetileg csak átmenetinek szánt flottát.
Update [2020. 03. 11.]: az Intertanker szerint a cikkünk „számtalan téves állítást tartalmaz” és a buszok az ütemterv szerint készülnek. Azt sajnos nem részletezték, hogy konkrétan mely állításaink tévesek, mint ahogy azt sem árulták el, hogy eddig hány Reform és Conecto busz készült el Kecskemét részére. Hangsúlyozzák, hogy eddig minden buszt átadtak határidőre – május 1-én kiderül, hogy megszakad-e ez a széria vagy sem.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!