Képzésért kiált a hazai vasútvillamosítási szakma

iho/vasút   ·   2015.04.30. 18:45
vvillamos0

Jelentős forrásokat fordíthat kötöttpályás közlekedés fejlesztésére 2014–2020 között Magyarország. A pénz hatékony elköltése nemcsak a kormányzat, hanem a magyar vasúti szakma felelőssége is. A minap Harkányban rendezte meg a Vasúti Erősáramú Alapítvány a vasútvillamosítási szakma konferenciáját. Csárádi János, a konferencia elnöke, korábbi MÁV vezérigazgató, a folyamatban lévő és a tervezett beruházások kapcsán drámai felhívást tett közzé. Mint mondta, sürgősen cselekedni kell, mert különben a magyar vasút tönkremegy.

Mosóczi László, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. igazgatója a 2015-től sorra kerülő vasútfejlesztéseket ismertette. Részletesen bemutatta a Szeged–Hódmezővásárhely tram-train koncepciót, ezt a hazánkban még újdonságnak számító elképzelést. A beruházások során felmerülő számos buktatóra hívta fel a figyelmet Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) munkatársa. A Közlekedéstudományi Egyesület részéről Kovácsné Marczis Ilona a nemzetközi előírások, hazai törvények, rendeletek összeegyeztetésének a nehézségeiről beszélt. A MÁV erősáramú osztályvezetője, Kökényesi Miklós és Ikker Tibor, a GYSEV pályavasúti igazgatója a vasúttársaságok villamosítási beruházásairól adott elő. Utóbbinak volt mivel büszkélkednie, hiszen a GYSEV jelenlegi vonalainak 96 százaléka hamarosan villamosított lesz.

A konferencia ajánlásokat fogalmazott meg a kormányzat számára. A vasúti villamos energia ellátásban dolgozó szakemberek szakmai ismereteinek jelenlegi elégtelen szintje miatt feltétlen szükségesnek tartják a szakmai képzések sürgős megszervezését és beindítását. Többek közt a vasúti felsővezeték szerelők tanfolyami képzése, a középvezetők képzése, illetve a magyar felsőfokú oktatás területén a vasúti vontatási energiaellátás, a felsővezetéki, az energetikai rendszerek ismertetése hiányzik az oktatási rendszerből. A képzés beindításához el kell készíteni a korszerűsített elméleti alapokat tartalmazó, de gyakorlati megoldásokat is magába foglaló felsővezetékes szakkönyvet. A közelmúltban megújult, a vasúti energiaellátást érintő szabványok figyelembevételével korszerűsíteni kell a vasúti érintésvédelmi szabályzatot. Az EU-s szabványok fordítása gyakran szakszerűtlen, ezért felülvizsgált szakanyagok sürgős kiadását igénylik a szakemberek. A képzési kérdéseken túl a konferencia résztvevői szorgalmazták a korszerű, energiatakarékos LED lámpatestek rendszerbe állítását a vasútvonalak korszerűsítésénél.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk!

Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!

Kapcsolódó hírek