Kénmentes üzemanyag a tengeri hajózásban?
A témában tartott sajtóbeszélgetésen Richard Seeber osztrák konzervatív EP-képviselő kifejtette, a légszennyezés határokon átívelő probléma, és azt szeretnék elérni, hogy a tengerjárókat hajtó üzemanyagok végső soron ugyanolyan minőségű üzemanyaggal közlekedjenek, mint a személyautók.
Ennek érdekében az úgynevezett kénkibocsátás-ellenőrzési területeken, az Északi- és a Balti-tengeren, valamint a La Manche-csatornán 2015-től csak olyan hajók közlekedhetnek, amelyek üzemanyaga legfeljebb 0,1 százalék ként tartalmaz. Az ezeken kívül eső vizeken a gázolaj megengedett legnagyobb kéntartalma 0,5 százalék lehet. A szigorúan ellenőrzött területeken bevezetett korlátozás az Európai Bizottság számításai szerint 12-16 ezer ember életét mentheti meg évente.
A korlátozást fokozatosan vezetnék be. Eleinte a menetrend szerint közlekedő teher- és személyszállító hajók kivételt képeznének, és a nem uniós állam zászlaja alatt hajózó vízi járművek használhatnak legfeljebb 3,5 százalék ként tartalmazó üzemanyagot, 2020-tól viszont az előírás minden hajóra kötelező érvényű lesz.
Richard Seeber osztrák EP-képviselő úgy becsüli, hogy minden erre fordított euró legkevesebb öteurós megtakarítást eredményez az egészségügyi kiadásokban. A módosító javaslatról a jövő héten, a plenáris ülésen vitáznak és szavaznak majd az Európai Parlament képviselői.