Keleten a helyzet változott

Károly Szabolcs   ·   2015.12.15. 11:15
400px_flirtnyiregy

A vasárnapi menetrendváltás az ország számos térségében hozott változást, újdonságot, hol kellemes, hol kellemetlen meglepetést okozva – utóbbit leginkább a november közepén bejelentett járatszám-csökkentés okán. Pozitívum például a főváros és Győr közötti órás intercity-követés, vagy egyes elővárosi vonalakon a csúcsidőben közlekedő sűrítő járatok üzemidejének meghosszabbítása.

A járatritkító fűnyírót szinte az ország összes szegletében megtologatták kicsit, a legintenzívebb tisztogatás azonban az északkeleti régióban ment végbe: egyaránt töröltek alapütemen felüli és ütem szerinti járatot, személy- és sebesvonatot, sőt még intercityt is. A startos kasza megsuhogtatásának esett áldozatául többek között egy gyöngyösi vonatpár, egy kivételével az összes, a kétórás alapütemen felüli kazincbarcikai betétjárat, hétvégén minden második egri személyvonat, Szerencs és Nyíregyháza között két délelőtti vonatpár (5149–5132, 5137–5142), aminél lenne is csatlakozás legalább Miskolcig/tól, valamint a reggeli Délibáb (IC582) és az esti Takta (IC686) intercityk is, amelyek egyik végállomása mostantól Miskolc helyett Záhony. A legmegdöbbentőbb és legabszurdabb tett mégis az, hogy több sátoraljaújhelyi távolsági sebesvonat a Budapest és Miskolc közötti szakaszon repült teljesen vagy korlátozódott bizonyos napokra a kilenc éve jól működő ütemes menetrendi kínálatból! A megszüntetett járatok közül mindössze az IC-k helyére került a menetrendbe valamilyen pótlás.

A novemberi ködben még valamennyire látható volt a Nyíregyházáról Szerencsre érkező 5137-es vonat, a menetrendváltással azonban teljesen köddé vált, ahogy számos más borsodi járat is. A képre kattintva galéria nyílik. A külön nem jelölt képek a szerző felvételei

Az ország egyik legöregebb járműállományával rendelkező borsodi megyeszékhelyen frissülés kezdődött el az utóbbi egy évben: szinte minden hónapban érkezik egy-egy Ganz-motorvonat, amelyek évtizedekig a Vác környéki vonalakon hordták utasok százezreit. Folyamatosan érkeznek Miskolcra az ex-osztrák Hosszú Schlieren (vagy Inlandswagen)-kocsik is, ahogy a teljes gőzzel, kapacitási határain felül dolgozó Szolnoki Járműjavító a honosításukat követően ki tud bocsátani egy-egy adagot belőlük. A sátoraljaújhelyi személyvonatokon a Személyszállító Vonatok Összeállítási Rendje (SZVÖR) alapján (elvileg) már csak Schlieren- vagy deklasszált első osztályú A-kocsikat találhat az utas, így a klasszikus 20-37-es B és 20-17-es By-kocsik hatásköre egyre szűkül. Szintén A-kocsikban lehet utazni a Miskolc helyett Záhonyba terelt reggeli Délibáb és esti Takta-intercityk helyett közlekedő gyorsvonatokon is. Az 510 és 511 számú, pontosan a kiváltott IC-k idejében és megállóit érintő vonatokkal kilenc év után, az ütemes menetrend (ITF) 2006. decemberi elindulása óta először tér vissza menetrend szerinti gyorsvonat Miskolc és Nyíregyháza közé. A Délibáb IC-hez és arról Nyíregyházán biztosított a csatlakozás, bár ez kevéssé nyújt vigaszt azoknak, akik mondjuk Debrecen és Szerencs vagy Miskolc között eddig átszállásmentesen utazhattak. Ráadásul az esti Takta IC volt az utolsó közvetlen vonat Debrecen felől Szerencsre és Miskolcra, este 8 órai és fél 9 körüli érkezéssel: ez a lehetőség mostantól már csak két órával hamarabb, este hat körül vehető igénybe a Vércse intercityvel.

A Ganz-Hernyókkal Miskolc környékén eredetileg a klasszikus, „hugyos” Bhv-s ingavonatokat és a Füzesabony–Miskolc–Hidasnémeti járatok egy részét tervezték kiváltani, azonban az elmúlt hónapok során szinte csak az utóbbi feladatkör betöltése sikerül a járművek igencsak esetleges üzemkészsége miatt, pedig az első szerelvények tavaly őszi érkezésüket követően hónapokig elég stabilan közlekedtek a két kazincbarcikai ingafordán. A tizennyolc még létező, jelenleg 414-es, 2014-ig BDV-sorozatként ismert motorvonatból eddig tizenegy költözött Miskolcra, jelenleg négy-hat jármű szolgálatképes. Nem túl pozitív mérleg, hogy a tervek szerint mindössze három Hernyóval számoltak a fordában, jó ómen viszont, hogy jelenleg egy további szerelvény Kazincbarcika felé is jár, egy másik pedig a Füzesabony–Hidasnémeti viszonylatot erősíti.

A menetrendváltás első napján Debrecen, Nyíregyháza és Záhony környéke is belekóstolhatott a főváros elővárosi vonalainak mindennapjaiba: december tizenharmadikától menetrend szerint járnak hétvégén Stadler Flirt-motorvonatok a szabolcsi határállomásig. A szombaton két-, vasárnap három egységet felvonultató szerelvény egy fordulót tesz meg a Nyugati és Záhony között. A 6260-as számú, a 336 kilométeres út során mindenhol (!) megálló személyvonat kora reggel 5 óra 3 perckor indul a Nyugatiból. Záhonyba majd hat órával később, nem kevesebb, mint ötvenkét megállás után, 10 óra 57 perckor érkezik. Visszafelé a Flirtök már sebesvonatként közlekednek: a 6295-ös járat egy bő óra fordulóidőt követően indul vissza a Nyugatiba. A modern, alacsonypadlós, légkondicionált, wifivel felszerelt járművek kelet-magyarországi bevetése üdvözlendő, ám az alapvetően maximum egy-másfél órás hivatásforgalmi utazásokra kitalált motorvonatok ülései hosszabb távon már kényelmetlenek lehetnek, az egységenként (azaz két-háromszáz főnek) igénybe vehető egy-egy WC pedig a hosszú út során könnyen megtelhet, üzemen kívül helyezve az egész mellékhelyiséget.

A menetrendváltással Nyíregyháza térségébe is eljutnak már a Flirtök, igaz, csak hétvégenként (fotó: Fazekas Böbe)

A 100-as vonal másik változása, hogy forda szerint – elvileg – főleg felújított kocsik közlekednek a záhonyi személy- és sebesvonatokon, ráadásul jó részüket Traxx cibálja. Az ötlet legfőképp azért pozitív, mivel a sűrű, öt-tíz kilométerenként szükséges megálláskor és gyorsításkor ki lehet használni a korszerű Bombardier-villamosmozdonyok energia-visszatápláló képességét.

Egy üde színfolttal azonban szegényebb lett az ország délkeleti része és a magyar vasút: a 120-as vonalon Romániába járó intercityk ismét gépcseréznek a határon Kürtösnél, így a román vasút CFR 477-es sorozatú Ázeái (Delfinjei) sem járnak már be hazánkba, ahogy a startos Traxxok sem jutnak el Bukarestig.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Városi vasút

Ismét végigzörgött Miskolcon a 151-es Bengáli

iho.hu   ·   2024.11.24. 16:00

Húsz éve tűntek el a megyeszékhely hálózatáról a FVV CSM típusú villamosok. Az évforduló alkalmából előhozták a remízből a 151-es kocsit, amivel a Bengálik híveinek szervezett három órás emlékmenetet a városban a Fotósvonat Facebook-csoport.