Katasztrófa lehetett volna? A Naprepülő áprilisig földön marad
A nagy kaland több, mint fél évre megszakad, a Solar Impulse nem vállalkozhat az idén földkörüli útja következő szakaszára, Hawaiiról Amerika felé. A pilóták látható csalódottsággal, de nem annyira összetörve jelentették be a halasztást, de amint nyilvánosságra került, milyen kockázatos volt az átkelés első óceáni szakasza, egyre inkább válik érthetővé az elhatározás.
Mint arról beszámoltunk, öt nap és öt éjszakán át tartó repülés végeztével a kizárólag napenergiával működő különleges szerkezet, amelyet a vállalkozás alapítóinak egyike, André Borschberg vezetett, szerencsésen megérkezett Japánból Hawaiira. De mint most utólag kiderült, valóban kellett a pilóta konok kitartásán túl szerencse is.
A repülési profil úgy alakult, hogy a gép felszállás után a lehető leggyorsabban felemelkedett több mint 8000 méter magasra, egyrészt hogy úgymond „az időjárás fölött” repülhessen, tehát átkelhessen a frontokon, illetve a lehető legintenzívebben tölthessék fel a napelemek az akkumulátorokat. Majd estefelé az optimális energiafelhasználás érdekében a gép szinte siklásban, minimális motorműködés mellett lesüllyedt 2-3000 méter körüli magasságra, hogy aztán reggel megint emelkedni kezdjen, és így tovább.
Nos, mint az a Solar Impulse összefoglalójából kiderül, ezt a terhelést, a környezet radikális változását illetve a trópusi klímában tapasztalt magasabb légköri hőmérsékletet az akkumulátorok nem igazán tolerálták, az egyik, a repülés után vagy egy héttel megjelent híradás szerint, gyakorlatilag le is olvadt. A probléma tehát az, hogy nem egyszerűen az akkukat, hanem a gép lényegét jelentő elektromos rendszer egy részét is le kell cserélni vagy ki kell javítani, sőt, változtatni kell az akkumulátorok hűtési rendszerén és a szigetelésén is. A módosításokat pedig tesztrepülésekkel kell majd értékelni, hatóságilag jóváhagyni.
Más információk szerint, ha a csapatnak Japánban, Nagoyában lett volna lehetősége tesztrepülésre – mint ahogy légiforgalmi okok miatt nem volt, hiszen oda amúgy is kitérő repülőtérként szállt le a gép, mert elromlott a Csendes-óceán fölött az idő – szóval, ha lett volna tesztrepülés, esetleg nem is lett volna igazi repülés, vagyis nem kísérelték volna meg az átkelést a hatalmas víz felett, mert kiderültek volna az időjáráson túli kockázatok.
Mint az átkelés első napján kiderült, a gép fedélzeti számítógépes rendszere nem működött tökéletesen: ha Borschberg aludt volna és közben valamiféle hiba jelentkezett volna, a berendezés a program ellenére mégsem ébresztette volna fel a pilótát. Amikor ez kiderült, a műszaki csapat vissza akarta rendelni a gépet és a pilótát Nagoyára, emiatt hatalmas vita kezdődött a földi személyzeten belül, de Borschbergé volt a végső döntés, és ő folytatta a repülést, annak ellenére, hogy így gyakorlatilag alig pihenhetett az út folyamán.
Amikor pedig kiderült, hogy az akkumulátorok hőmérsékletét nem tudják egy bizonyos szint alá csökkenteni, már csak két lehetőség volt, vagy elhagyni a gépet és ejtőernyővel leereszkedni, majd egy gumicsónakban megvárni a mentést, vagy megkísérelni a továbbrepülést Hawaiira...
A javítások, módosítások, berepülések ugyan lehet, hogy Hawaiin elkészülhetnek hamarabb is, de addigra az északi féltekén megrövidülnek a nappalok és meghosszabbodnak az éjszakák, ami lehetetlenné teszi, hogy napközben elég energia gyűljön össze a gép felületén lévő napelemekből.
Ezért van az, hogy a földkörüli repülés folytatásának dátuma kitolódik jövő év áprilisára, amikorra hosszabb nappalokkal és rövidebb éjszakákkal számolhatnak a bátor pilóták: Borschberg és a Hawaii–Kalifornia távot majd repülő Bertrand Piccard. A bátorságukat eddig elsősorban a repülés időjárási nehézségei kapcsán emlegettük, de mint kiderült, maga technika sem teljesen kiforrott még. De hát, ahogy Piccard mondta, ha ez a dolog olyan könnyű lenne, már biztosan megcsinálta volna valaki más...
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!
Utazzon velünk!
Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!