Katasztrófa a hegyek között Pakisztánban
48 emberrel a fedélzetén, köztük két osztrák és egy kínai állampolgárral tűnt el a radarernyőkről a PIA pakisztáni légitársaság belföldi járatát teljesítő ATR-42-500 típusú légcsavaros-gázturbinás regionális utasszállító.
A PK 661-es járatot teljesítő AP-BHO lajstromjelű gép az észak Chitral városából tartott a főváros, Iszlámábád felé, amikor egyes hírek szerint a pilóták valamelyike vészjelzést adott le, majd a géppel megszakadt a kapcsolat. Az AvHerald repülésbiztonsági portál értesülése szerint a személyzet a bal hajtómű hibája miatt jelentett vészhelyzetet.
A pakisztáni hadsereg alakulatai a feltételezett katasztrófa helyszíne felé indultak és megtalálták a még égő roncsot, Iszlámábádtól északra 25 tengeri mérföldre, Havelian település körzetében, a hegyek között. Az első jelentések szerint a balesetnek nincs túlélője, a holttestek a felismerhetetlenségig megégtek, a gép roncsai szétszóródtak.
A szemtanúk egyike már percekkel a gép becsapódása előtt robbanást hallott a levegőben. A gép lezuhanásának helyszíne nehezen megközelíthető, a baleset helyi idő szerint délután 16.42-kor következett be, a beálló sötétség tovább nehezíti a mentőalakulatok munkáját.
A Flightradar adataiból annyit lehet kivenni, hogy a gép utazómagasságról először enyhe, majd meredek süllyedésbe kezdett, aztán ismét kisebb mértékben merült, míg a végső zuhanás be nem következett. Ami ebből, persze még nagyon bizonytalanul, de következtethető, az az, hogy most nem a hegyvidékeken és a rossz időjárási körülmények között gyakrabban bekövetkező hegynek ütközés történhetett, hanem valamiféle súlyos probléma adódhatott a géppel, a gép irányításával.
Pakisztánban a legutóbbi komoly repülőbaleset tavaly történt, amikor a hadsereg egyik helikoptere külföldi diplomatákkal zuhant le ugyancsak egy hegyvidéki helyszínen. 2010-ben történt a legsúlyosabb katasztrófa az országban, amikor egy belföldi társaság A321-ese Karacsiból Iszlámábád felé repülve rossz időjárási körülmények között hegynek ütközött Iszlámábád környékén, akkor 152 ember vesztette életét.
A Pakistan International Airlines egyike azoknak a légitársaságoknak, amelyeknek nincs engedélyük berepülni az Európai Unió repülőtereire, mert nem teljesítették a biztonságos üzemeltetés feltételeit.
A légitársaság egyébként hosszú távú járatait Boeing 777-esekkel, illetve Airbus A310-esekkel repüli, az egyfolyosós állománya A320-asokból, a regionális flotta pedig az ATR rövidebb 42-es és hosszabb 72-es légcsavarosaiból áll, hat, illetve öt példányban.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!