Jumbókat árverez el az Iraqi Airways, a kikiáltási ár 494 ezer dollár; gépenként
A két Boeing 747-est az iraki háború előtt vonták ki a forgalomból. Repülésre már egyik sem fogható, de másra még jók lehetnek.
Röviden:
- Az Iraqi Airways elárverez két Boeing 747-est, a madarak két évtizede parkolnak a tunéziai Tozeur-Nefta repülőtéren.
- A két Queens of the Skies, egy Boeing 747-200CM és egy B747SP-70, az Iraqi Airways flottájához tartozott, és nem alkalmasak repülésre.
- A repülőgépek kikiáltási ára 494 ezer dollár, és a sikeres licitálónak az augusztus 16-i aukció napjától számított hét napon belül meg kell kötnie a tranzakciót.
Az árverésre bocsájtott Boeing 747-eseivel a légitársaság évtizedekkel ezelőtt repült. A repülőgépeket az Öböl-háború után vonták ki a kereskedelmi forgalomból: a Boeing 747-200CM (YI-ALM) és a kormánygép B747SP-70 (YI-AGP) is 1982-ben épült, mindkettőt Pratt & Whitney JT9D hajtóművekkel látták el.
Egyik sem üzemképes, de még mindig nagyon értékesek. A kiszolgált repülőgépet szállodákká, éttermekké, könyvtárakká – és még hosszasan folytathatnánk a sor – lehet átalakítani, a legtöbbjüket persze leselejtezik, szétszerelik és újrahasznosítják.
Az árverésen való részvétel iránt érdeklődőknek a kikiáltási ár, vagyis a 494 ezer dollár húsz százalékát kell letétbe helyezniük az iraki pénzügyminisztériumban. A nyertes ajánlattevőnek az árverés napjától számított hét napon belül kell lezárnia a tranzakciót – az árverésre augusztus 16-án kerül sor.
Az Iraqi Airways-t 1945-ben alapították. Az 1970-es években kapott engedélyt a New York-i JFK nemzetközi repülőtérre vezető útvonalra, és akkoriban, 1976-ban szerezte be a Boeingtől az első szélestörzsű repülőgépét. Története során az iraki légitársaság három 747-200CM (YI-AGN, YI-AGO és YI-APG), három 747SP (YI-AOX, YI-ALM és 3D-GFD) Jumbót üzemeltetett, van továbbá két tárolt 747-400-asa (YI-AQQ és YI-ASA) is.
Az Öböl-háború (Kuvait felszabadítása, 1991) meglehetősen komplikált időszak volt az Iraqi Airways életében, az ENSZ szankciók miatt kénytelen volt felfüggeszteni tevékenységét. A légitársaságnak akkoriban 17 repülőgépe volt, a flottát ekkor telepítették át többek között jordániai repülőterekre.
De, hogy mit lehet kezdeni ezekkel a 747-esekkel? Újrapozícionálásuk meglehetősen szórakoztató kísérlet lehet, különös tekintettel a szóban forgó két repülőgép történelmi jelentőségére és korai nyugdíjba vonulásának körülményeire.
Néhány ötlet, ami másutt működött:
- A British Airways egyik 747-esét szétbontották, és kulcstartókat, táskacímkéket és egyéb emléktárgyakat készítettek a maradványokból.
- Talán a leghíresebb újrahasznosított nyugdíjas 747-es a Jumbo Stay Hostel Arlandában, Stockholmban. A repülőgépet 33 szobás szállodává alakították, felkeresése az avgeekek, a repülést szenvedélyes szerető híveknek kötelező program, bárhol és éljenek világban.
- Egy 747-est óriáscsúszdaként használnak az oregoni Evergreen Wings and Waves víziparkban.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!