Jövőre várható a hazai drón-szabályozás
Nem betarthatatlan, hanem emberbarát jogszabályt szeretnénk alkotni, de a biztonsági előírásokat sem hagyhatjuk figyelmen kívül – mondta a Magyar Hírlapnak Farkas András, a Nemzeti Közlekedési Hatóság Légügyi Hivatalának légügyi elnökhelyettese. Kiemelte, a szakmai egyeztetések során korábban akadtak olyan hangok, hogy az állampolgárok „drónozását” kategorikusan be kellene tiltani, ám az ilyen felvetéseknek nincs helyük.
Várhatóan a nyár végére vagy az őszre készül el az az anyag, amely a „drónkérdésben” érintett minisztériumok és hatóságok véleményét fogja egybe, és a jövő év elejére-közepére születhet meg a jogszabály. A szakember utalt rá, hogy a szintetizáló munka roppant nehéz. Oka mindennek a műszaki fejlődés, amely e területen rendkívül gyors, így egy tartós, évtizedekre szóló és mindenkinek tetsző szabályozást összehozni szinte lehetetlen.
Ozoli Zoltán mérnök alezredes, az NKH LH Állami Légügyi Főosztályának vezető mérnöke elmondta, hazánkban is számos vállalkozás foglalkozik UAV-k tervezésével és építésével, s akad köztük olyan, amely kimondottan a honvédség vagy más rendvédelmi szerv beszállítója. A szakember kifejtette, a nagyobb kategóriába eső berendezések akár három–öt kilométer magasra is felrepülhetnek, ahol már komoly veszélyt jelentenek a polgári légi forgalomra.
Az alezredes hangsúlyozta, korántsem mindegy, a drónok irányítása milyen frekvenciákon történik. Egyrészt gondolni kell arra, hogy a gép által használt hullámsávot esetleg eleve más szolgálat veszi igénybe, másrészt az is könnyen bajt okozhat, ha egy adott távolságon belül egy időben többen akarnak ugyanazon a hullámhosszon üzemelő pilóta nélküli eszközöket irányítani. Az LH komoly egyeztetéseket folytatott e témakörben a frekvenciafelosztásért felelős Nemzeti Média és Hírközlési Hatósággal, s most úgy tűnik, sikerült olyan sávot lelni, amelyet minden érintett elfogad.
Nemrég írtunk a drónok okozta újabb zavarokról, de mi a helyzet a magyarországi szabályozással?
Egy kategória fölött ezért alapkövetelmény lesz az autonóm hazatérés – erre akkor van szükség, ha a kezelő elveszti a szerkezet fölötti uralmát. Farkas András ezzel kapcsolatban aláhúzta, nem az a cél, hogy kizárólag pilótavizsgával rendelkező emberek használhassanak drónokat, de szintről szintre lépve egyre magasabbra kell tenni a lécet, hiszen minél nagyobb egy gép, annál több kárt lehet vele okozni. Tervezik, hogy akkreditált civil egyesületeket bíznak meg az alapképzéssel és a vizsgáztatással, olyanformán, hogy a tananyagot az LH szakemberei átnézik, ha kell kijavítják, és végül jóváhagyják. Azt szeretnék, ha a polgárok egy-egy helyen jutnának hozzá a szükséges ismeretekhez, s ne klubtól-klubig vándorolva kelljen azt összemazsolázniuk.
Egy kategória felett elengedhetetlen a repülések időben történt bejelentése, hosszú távon pedig az az Európai Unió célja, hogy az összes, a légi közlekedésben részt vevő pilóta nélküli repülő rendelkezzen olyan rádióval, amely a legfontosabb azonosító adatokat rögvest és automatikusan közli a kérdezővel.
Nincs konkrét adatsorunk, hogy mennyi drón lehet ma Magyarországon, de az biztos, hogy többezres mennyiség van a polgárok és a cégek birtokában – mondta Farkas András. E tétel döntő része jó eséllyel a „hobbikategóriába” esik, ám egyre gyarapodik a komolyabb kivitelű, több kilogrammos példányok száma is. Az elnökhelyettes emlékeztetett, nem győzik eleget hangsúlyozni és propagálni, hogy az engedély nélküli repülés egyrészt szabálytalan, másrészt súlyos kockázatokat rejt.
Különösen igaz ez a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér légterére (az ún. CTR), ahol a le- és felszálló gépek zavarása különösen veszélyes, így minden fórumon kérjük ennek a légtérnek az elkerülését és a társhatóságokkal közösen ellenőrzési tervet is felállítottunk arra az esetre, ha itt is megjelenne a drónozás – hívta fel a figyelmet a Magyar Hírlapban Farkas András.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!
Utazzon velünk!
Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!