Jobb állapotú járművek, ritkább a fagyásgond
Míg évekkel ezelőtt a téli fagyok alatt reggelente komoly fennakadást okozott a BKV Zrt.-nek a járművek kiállítása, mára ez a probléma gyakorlatilag megszűnt, és a média is levette napirendjéről az egykori bosszantó tömegközlekedési „jelenséget”. A közlekedési társaság most azt közölte a Napi Gazdasággal, hogy jellemzően nincs „kocsikiadási hiányuk”. Egyes napokon előfordul egy-két eset, de ez lényegesen kedvezőbb a múlt év ugyanezen időszakához képest, pedig akkor csak december 20-a után nem „repkedtek” a mínuszok.
A késve kiadott járművek száma a jelenlegi hideg és nedves időben ágazati szinten sem jelentős. A késések oka leginkább a légrendszeri fagyás okozta problémákra vezethető vissza. A BKV szerint a célirányos munkaszervezéssel, az anyagellátás javításával, valamint a használtan beszerzett, jobb állapotú járművek üzembe állításával sikerült elérni a jelenlegi állapotot.
A BKV-nál éjszaka is dolgoznak azon, hogy a járművek időben elindulhassanak. Az éjszakai vizsgálatok és az előre tervezett karbantartások során ellenőrzik a járműveket a téli üzemre való alkalmasság szempontjából, például ellenőrzik a fagyálló folyadék töménységét, az akkumulátorok indítóképességét, az ablaktörlők, a gumiabroncsok állapotát. Meteorológiai előrejelzés alapján elvégeznek bizonyos speciális feladatokat is, mint például a fagyálló dúsítását vagy a légrendszer nagyobb mértékű fagymentesítését. Indokolt esetben készenlétet, ügyeletet tartanak, úgynevezett fagybrigádokat mozgósítanak.
A BKV villamosenergia-hajtású járművei esetében télen − a nyári időszakhoz képest − körülbelül 35-40 százalékos többlet villamosenergia-felhasználásra számítanak − mondta korábban a lapnak a cég. Az autóbuszok esetében a téli időszakot összehasonlítva a nyárival érdemi fogyasztásbeli különbség nem tapasztalható, ezért költségnövekedés sincs és gumiabroncsokat sem kell cserélni, mivel négy évszakosak.
Miközben a BKV járműveit felkészítették a téli üzemelésre, a társaság fő tevékenységének kiszolgálását ellátó zavarelhárító és szállító járművek téli felkészítése, átállítása is megtörtént. A BKV korábban azt közölte a Napi Gazdasággal, hogy a téli felkészülés külön költségeket nem okoz a BKV számára, mivel az a szokásos éves működési menetbe illeszkedik. A társaság most arról tájékoztatta a lapot, hogy a költségfelhasználást negyedéves ciklusokra tervezik, és folyamatosan ellenőrzik.