Ismét CNG üzemű buszokat szerezne be Miskolc

Ács Attila   ·   2022.03.04. 15:00
00_miskolci_midibusz

A tervek szerint talán utoljára. De vajon még mindig gazdaságosan üzemeltethetők?

A borsodi megyeszékhelyen 2016-ban jelentek meg a CNG üzemű buszok, akkor negyven szóló és harmincöt csuklós új MAN Lion’s Cityt szerzett be az MVK, ezzel a lépéssel az akkori autóbuszflotta több mint felét lecserélték. A tapasztalatok az elmúlt hat év figyelembevételével összességében kedvezőek: a buszok vételárának egyötödét (9,2 milliárdból 1,8-ot) az állam állta, így gyakorlatilag a CNG-s „felár” nem rótt plusz terhet a városra. Az üzemanyagköltség egészen a tavalyi évig körülbelül a fele volt a hasonló dízel üzemű buszokhoz képest, illetve a fajlagos költségek tekintetében is sokkal jobban teljesítettek a társaság új CNG buszai, mint a régi dízelek. Nem elhanyagolhatók a környezetvédelmi szempontok sem: nitrogén-oxidból 98 százalékkal kevesebbet pufognak ki a gázos buszok, mint a dízel társaik, emellett a zajszennyezésük is alacsonyabb, magyarán halkabbak. (További, részletesebb adatokért érdemes átolvasni ezt a tanulmányt.)

Persze az új technológiának meg kellett teremteni a szükséges infrastruktúrát is, ami viszonylag magas egyszeri költséget jelentett az MVK-nak: a javítócsarnok gázbiztonsági átalakítására harminc, a töltőoszlopok kiépítésére pedig további 400 milliót költöttek, igaz a gázkút egy része a lakosság számára is nyitva áll, így ebből minden bizonnyal némi bevétele is származik a cégnek.

Miskolcon (is) beváltak a CNG üzemű MAN-ek (fotó: MVK Zrt)

A kisebb forgalmú vonalak ellátására 2008-ban hat Plasma típusú midibuszt szerzett be a társaság, azonban a rossz üzemeltetési tapasztalatok miatt az elsőt már 2013-ban kivonták a forgalomból, 2019-ben pedig az utolsó kettőtől is megváltak. Hasonló kategóriájú buszokra viszont mégis lenne igény, így most újabb hat midit lízingelne a társaság, a fentiek miatt viszont ezúttal már CNG üzeműeket. A nemrég megjelent kiírás szerint az új buszoknak az alábbi főbb szempontoknak kell megfelelniük:

  • 2,2-2,4 méteres szélesség, 8-8,7 méteres hosszúság, 4,5-4,8 méteres tengelytáv
  • legalább 2,1 méteres belmagasság az alacsonypadlós részen
  • lépcső nélküli kialakítás minden ajtónál
  • Euro VI-os, legalább 100 kW teljesítményű CNG üzemű motor, automata sebességváltó
  • legalább 350 kilométeres hatótáv, kompozit gáztartályok
  • 100 százalékban rozsdamentes anyagból készült vázszerkezet
  • állófűtés, légkondicionálás
  • minimum 38 fős befogadóképesség, amiből 15 fix ülés, 4 lehajtható, 1 kerekesszékes hely
  • 2+1 soros üléselrendezés

2017-ben és 2018-ban is kipróbált az MVK egy-egy Iveco midit, vajon ezen a tenderen is valami hasonló lesz a befutó? (fotó: danubetruck.hu)

Az utóbbi időben elszállt gázárakat nézve adódik a kérdés, hogy ebben a helyzetben is megéri-e CNG buszokat üzemeltetni, erre megkeresésünkre az MVK részéről Smaltig Lilla adta meg a választ:

„Az MVK Zrt.-nél a közbeszerzés eredményeképpen a jelenlegi gázárak 2022. október 31-éig meghatározottak. Addig az időpontig fennáll az a korábbi helyzet, hogy a CNG gáz ára nagyságrendileg fele a gázolaj árának, tehát előnyösebb a CNG üzemű járművek üzemeltetése. A későbbi gazdasági hatás 2022. év végi és a 2023. évi üzemanyagárak pontos ismeretében határozható meg, de a gáz árán kívül a gázolaj ára is jelentősen emelkedik. A közlekedési feladatok ellátása során a buszokba tankolt földgáz jövedéki adója visszaigényelhető hasonlóan az autóbuszokba tankolt gázolajéhoz.”

Az MVK-nak egyébként folyamatban van tíz elektromos BYD szóló busz gyártása is, ezek a tervek szerint az év első felében állnak majd forgalomba. Szükség is van a flottafiatalításra, hiszen még mindig négy húszéves MAN NL223, kilenc SL223 és huszonkettő SG263, valamint harminchárom tizenöt éves csuklós Neoplan van állományban.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek