Irány Irán!
Hetven utassal a fedélzetén – és harmincfőnyi személyzettel – startolt a Nyugati pályaudvarról a Golden Eagle Danube Express és a MÁV Nosztalgia Kft. közös, Jewels of Persia (Perzsia kincsei) luxusvonat.
Majdnem egy hónapig járja Európa és Ázsia vasútjait az első, Teheránig közlekedő luxusvonat: a teljes út huszonhat napot vesz igénybe. Az utasok hol a vonat minden igényt kielégítő hálókocsijaiban, hol pedig szállodákban alszanak, a teljes ellátást, étkezést, szórakozást – a városnézéseken kívül – a vasút nyújtja.
Magyarországot elhagyva Románián, Bulgárián, Törökországon át fut a tizenöt kocsiból álló szerelvény Iránba és vissza, az utazás szervezését teljes egészében az angol iroda, a vasúti hátteret és az ellátást a MÁV Nosztalgia Kft. adja. Ahogy Szendrey András vonatmenedzser, az odaút útimarsallja elmondta: van már jelentkező a következő vonatra is, és nemcsak külföldről.
Az IHO olvasói természetesen kíváncsiak a szakmai részletekre is. Azt szinte mindenki tudja, hogy egy vasúti járművet – hogy betehesse kerekeit egy idegen országba – először is engedélyeztetni kell az adott állam vasúti hatóságaival. Ezzel török földön gyakorlatilag nem volt különösebb probléma, Iránba azonban igen ritkán jut el Magyarországon regisztrált vasúti kocsi. Nehezíti a helyzetet, hogy a mifelénk megszokott banki rendszer ott nem ismeretes, így a pályahasználati díjat – amely az EU-ban szokásosnak alig felét teszi ki – kerülő úton kellett kifizetni. Az iráni államvasút ugyanis jelentős összeggel tartozik a Nemzetközi Vasútegyletnek (UIC), hosszas tárgyalások során végül a luxusvonat szervezői egyenest nekik, Irán tartozását törlesztendő fizették ki a megfelelő összeget.
A vonatban gyakorlatilag fut minden, ami a MÁV Nosztalgia Kft. luxusvonataiban előfordulhat: az Albert Flórián-kocsival a belföldi utasok is találkozhatnak. Ez is problémát jelentett: a török és az iráni hatóságokkal nehéz volt megértetni, miért is akarnak a vonatra egyszerre szenet, fát, valamint villamos előfűtést is rendelni. A jó egy éven át tartó engedélyeztetési procedúra után a vonat – élén a 109,109-es gőzössel, hátul a 17-es Nohabbal – 10.45-kor gördült ki a Nyugati pályaudvarról a 142-es vonal felé. Első magyarországi programként az utasok a hagyományos lajosmizsei tanyaprogramot élvezhették.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!