InnoTrans 2022, hatodik rész: a független hajtású Metro-vonat

iho/vasút   ·   2022.07.27. 15:00
merseyrail_stadler_777_ipemu

A Stadler IPEMU-rendszerű, akkumulátorokkal is ellátott villamos motorvonata újabb alternatívát kínál a nem villamosított vonalakon történő közlekedésre, kiváltva a dízelüzemű szerelvényeket.

A vasúti közlekedésben alkalmazott innovatív és fenntartható hajtástechnológiáinak világpremierjeit tartja a Stadler a 2022-es InnoTrans vasúti szakkiállításon. A szeptemberi berlini vásáron a gyártó hét modellt tesz majd szemlére, először mutatva be ezeket a szakembereknek és a nagyközönségnek:

  • az amerikai személyszállításra szánt, hidrogénüzemű Flirt H2 motorvonatot;
  • az akkumulátoros üzemmódban akár 224 kilométer megtételére is képes, ezzel világrekordot felállító Flirt Akku motorvonatot;
  • a legújabb generációs TINA villamost;
  • az Európa legerősebb hibridmozdonyának számító Euro9000-est;
  • a nagy-britanniai Transport for Walesnek gyártott, trimodális Flirtöt;
  • a teljesen független hajtással is ellátott, liverpooli Metro-szerelvények egyikét;
  • valamint a szintén a walesi közlekedési vállalat által rendelt CityLink vasútvillamosok (tram-train) egyik szerelvényét.

Az idei vásáron különleges szerephez jut a Stadler szolnoki üzeme, mely az alumínium kocsiszekrények hegesztésével, fényezésével és előszerelésével komoly részt vállal a bemutatott hét jármű közül négy zöld koncepció gyártásában, nevezetesen az USA-nak épített, hidrogénüzemű Flirt H2-nél, az akkumulátoros üzemben távolsági világrekorder Flirt Akkunál, a liverpooli Metro-szerelvényeknél, valamint a három üzemmódban is közlekedni képes, brit Flirt vonatoknál.

Cikksorozatunk első részében az amerikai Flirt H2-t mutattuk be, a második a németországi Nah.SH akkumulátorhajtású Flirt Akkujáról szólt. A harmadikban a svájci gyártó TINA villamosáról olvashattak, a negyedikben az akkumulátoros Euro9000-es hibridmozdonyról számoltunk be, az ötödik epizód pedig az elektromos, akkumulátoros és dízelüzemre is képes, trimodális Flirt motorvonatról tudósított.

A Stadler újabb nagy dobása a független hajtás, vagyis az IPEMU

A nagy-britanniai Liverpool City Region Combined Authority and Merseytravel 2017-ben kötött megállapodást a Stadlerral ötvenkét villamos üzemű Metro-vonat gyártására és szállítására, majd 2021 szeptemberében felkérte a gyártót arra, hogy hét járművel alakítson át független hajtásúra (Independently Powered Electric Multiple Units, IPEMU).

Az így létrejövő innovatív és környezetbarát vonatok az eredeti 777-es osztályú Metro-járműveken alapulnak, és lehetővé teszik az üzemeltetés kiterjesztését a nem villamosított útvonalakra is. A módosított járművekkel elkerülhetők az infrastrukturális fejlesztések, és az integrált utazási élménynek köszönhetően növelhető az utasok száma.

Az IPEMU-k kiválthatják a dízelüzemű vonatokat, segítve a regionális és nemzeti hatóságokat a szén-dioxid-csökkentési célok elérésében. Ezenkívül nincs szükség a különböző hajtású szerelvények közötti cserére, ami jobb utazási élményt és rövidebb menetidőt tesz lehetővé az utasoknak.

A független hajtású motorvonatok akkumulátoros energiatároló rendszerrel vannak felszerelve, az új, akkumulátoros vontatóberendezést a kocsiszekrények aljára rögzítették. Amíg a jármű a villamosított hálózaton halad, az akkumulátorok a harmadik sín vagy a visszatápláló (regeneratív) fékezés révén töltődnek. A töltési idő kevesebb, mint tizenöt perc, egy akkumulátor tízezernél is több töltési és kisütési ciklusra van tervezve. A teljesen elektromos meghajtásról az IPEMU-meghajtásra való átállás zökkenőmentes, az utasoknak menet közben nem észrevehető.

A Liverpool City Region IPEMU-vonatának bemutatására 2022. szeptember 20-án 14:00 órakor a T09/60-as vágányon kerül sor.

(Nyitókép forrása: Railway Gazette)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek