India: sorompó fel, jöhetnek végre a befektetők!
Úgy tűnik, sikerül megoldást találni az indiai légicégek kálváriájára, miután a kormány, a társaságok hosszas könyörgésére, és a nemzetközi légi közlekedési szervezetek, az ICAO és a IATA nyomására, engedélyezte, hogy külföldi légitársaságok a helyi hordozók részvényeinek legfeljebb 49%-át felvásárolhassák. A friss tőkeforrások biztosíthatják a túlélést India adósságokkal küszködő légitársaságainak.
Amint már korábban hírül adtuk, a csőd közelébe került legnagyobb indiai magán-légitársaság, a Kingfisher Airlines március végén kénytelen volt leállítani nemzetközi járatait, és csak minimális belföldi vonalhálózatot tartott fenn. India magán-légitársaságai a nagymértékben megemelkedő üzemanyagárak és helyi reptérhasználati díjak következtében kerültek krízishelyzetbe. A repülőtéri tarifákat maga a kormány emelte extrém mértékben, miközben kiemelten támogatta az egyébként szintén veszteséges nemzeti légitársaságot, az Air Indiát.
A már az IATA-rendszerből is kizárt Kingfisher hatalmas adósságokat halmozott fel az üzemanyagárból, a reptérhasználati és a gépbérlési díjakból, ráadásul a bérek visszatartása miatt a személyzet egy része is felmondott, és egy idő óta már egy bank sem volt hajlandó hitelt adni a cégnek.
A Kingfisher korábban azt javasolta, hogy a likviditási gondok enyhítésére a kormány oldja fel a külföldi tulajdonszerzés korlátozását. Ez most megvalósulni látszik: néhány napja olyan politikai kezdeményezéseket fogadtak el Újdelhiben, amelyek utat nyitnak a közvetlen külföldi befektetéseknek, ezek egyikeként született engedély a külföldi légitársaságok helyi repülésbe történő befektetéseire. Mindez egy nappal azután történt, hogy Újdelhi megemelte az államilag kiemelten támogatott üzemanyag árát.
Az 1,4 milliárd dolláros adóssággal terhelt Kingfisher még aznap azt nyilatkozta, hogy a vállalat így már ismét képes lesz újra tárgyalóasztalhoz ülni a leendő befektetőkkel, továbbá kitart amellett, hogy hamarosan képes lesz tőkét emelni. A Centre for Asia Pacific Aviation tanácsadó vállalat szerint azonnal legalább félmilliárd dollárra van szükség a társaság működéséhez.
A Kingfisher nyilatkozata szerint a tőkeemelés hatalmas lehetőségeket nyújthat az olyan indiai és külföldi hordozók számára, amelyek részt szeretnének venni az ország polgári repülésének növekedésében rejlő potenciál kihasználásában.