India: újabb durva veszteségjelentések
Száztizenhét-millió dollárnak megfelelő veszteséget jelentett az áprilisi–júniusi időszakra a Kingfisher indiai légitársaság. Mindeközben a márciusban végződő pénzügyi évben az indiai hordozók összesen 2 milliárd dollárnyi veszteséget szedtek össze, hitelállományuk pedig 20 milliárdra emelkedett.
Ami a hírekben legtöbbet szereplő magán-légitársaságot illeti, közleményében a magas üzemanyagárak mellett a magas kamatokat, illetve a lízingdíjakat is említi a veszteség okaiként. A mostani állás szerint a Kingfisher 60 gépes állományából csak 14 repül.
A bankok időközben megszüntették a cég hitelezését, a légitársaság a tulajdonos más üzleteiből származó pénzen vegetál, Vidzsaj Mallija kezében van ugyanis India legnagyobb alkoholos italokat gyártó cége, ahonnan eddig 7,5 milliárd rupiát csoportosítottak át a Kingfisher életben tartására. A megoldást a tulajdonos korábban külföldi tőkebevonásban látta, de az indiai jogszabályok nem engedélyezik, hogy indiai légitársaságokban külföldi légitársaságok tulajdonrészt szerezzenek.
A Kingfisher tárgyalásokat folytat más, tehát megengedett befektetőkkel, de most még csak azzal tudott válaszolni a kihívásokra, hogy csökkentette kapacitását és emelte árait, ezzel viszont a versenytársakat hozta fel: a Jet Airways és a SpiceJet öt egymás utáni veszteséges negyedév után az utolsót némi nyereséggel zárta, nyilván elsősorban a Kingfisher gyengélkedése következtében.
Az ATW online szerint az egyedüli légitársaság, amely tavaly egész évre nézve képes volt profitot termelni, a Delhi-központú IndiGo volt, amúgy viszont a társaságok nem tudják kigazdálkodni az állami adók miatt még a világátlagnál is 50 százalékkal magasabb kerozinárakat. Hasonlóképp maga az indiai állam sújtja a társaságokat az olyan intézkedésekkel, mint az Újdelhi nemzetközi repülőtér tarifáinak 346 százalékos emelése, ami miatt az IATA vezérigazgatója, Tony Tyler is erősen bírálta a kormányt.