Il Tintoretto: az új olasz nemzeti légitársaság első gépe

iho/repülés   ·   2021.08.14. 09:00
alitalia-airbus--a330-200-ei-ejg_a

Egy A330-as az Alitalia flottjából, aztán majd jön a többi. Október 15-én indul az utolsó Alitalia-járat és indul az első ITA-járat, de a jelek szerint a brand marad.

Szoknunk kell az új nevet: az ITA, Italia Trasporto Aereo, átvette első gépét, az utasszállító a Velencei Iskola jeles festőjének nevét viseli, és ezen nem is változtattak azután, hogy a gép átkerült a leköszönő Alitalia állományából az új céghez. Az EI-EJN lajstromjelű szélestörzsű ezzel fontos feltételét teljesíti annak, hogy az ITA megkapja az AOC-t (Air Operator Certificate), vagyis a légii üzemeltetési engedélyt, és így a most tervezett őszi időpontban megkezdhesse a tényleges működését.

A gép tulajdonosa egyébként az APC lízingcég, ezért szerepel ír lajstromban. Kilenc éves, és havi 200 ezer dollárba kerül a bérlése. Ezzel, és hírek szerint a következőkben egy A320-assal indulnak az üzemeltetési engedély elnyeréséhez szükséges repülési próbák.

Az indulásig persze még jónéhány gép kerül hasonlóképp az új vállalat flottájába, és egyébként egyelőre nincs is szó arról, hogy az eredeti Alitalia-színeket átfessék az első gépeken, viszont a Tintoretto kapott egy ragasztott emblémát, ami jelzi, hogy ez már az ITA gépe. Az Unió azzal a feltétellel hagyta jóvá az Alitalia repülési ágazatának és ezzel gépeinek közvetlen átadását, hogy az eredeti brand-et nyilvánosan kell eladásra meghirdetni, magyarán az ITA meg kell, hogy vásárolja az Alitalia színeit, ami feltehetően még mindig olcsóbb megoldás, mint teljesen átfesteni az összes gépet.

A tervek szerint az ITA az Alitalia gépei közül ötvenkettőt vesz át, de a tervek szerint beszereznek majd újgenerációs gépeket is, ezzel kapcsolatban nincs még végleges döntés. A kiszivárgott információk szerint az ITA homogén Airbus-flottát tervez, amelynek törzstípusai az A320neo család típusai, és az A350 lesznek. Az Alitalia nagy hatótávolságú gépei között azonban egyelőre ott vannak a Boeing 777-esei is.

Mint erről portálunk beszámolt, az olasz nemzeti légitársaság helyett létrehozandó új cégről több, mint egy hónapja született meg Brüsszellel, amit szinte azonnal sztrájk követett. A nagy váltást jelenleg október 15-ére tervezik, amikor leszáll az utolsó Alitalia- és felszáll az első ITA-járat, ezzel formálisan véget ér a 74 éves légitársaság súlyos krízisekkel tarkított, és végül csődbe torkolló története, amelynek lezárásaképp, más iparági vevők, többek közt az Etihad és a Lufthansa elállása után maga az olasz állam lett ismét a fő tulajdonosa a   légitársaságnak. A végjáték nem kevesebb, mint tizenkét éve tart, az új társaság vezetőinek ígérete szerint az ITA nem fogja megismételni az Alitalia hibáit, mindenesetre a mostani indulás az eredetihez képest kevesebb, mint feleannyi géppel és még inkább csökkentett, mindössze háromezer főnyi személyi állománnyal indul.

Viszont 2025-re – ismételjük meg a tervek szerint – az ITA ugyanolyan nagyságú és súlyú légitársaság lenne, mint elődje, 105 géppel és 5700 alkalmazottal.

A szakértők egy része ezzel kapcsolatban meglehetősen pesszimista. Sokan nem tartják reálisnak az ITA terveit a középtávú és belső hálózat, valamint az interkontinentális vonalrendszer fenntartására, mondván, az első szektorban továbbra is nehéz versenyezni a low-costokkal, a hosszú táv pedig egyfelől nagyon lassan tér magához a covid-válság után, másfelől ezen a fronton az európai nagy konkurensek (Air France/KLM, Lufthansa, IAG) sokkal erősebbek. Egy elemző úgy fogalmazott, hogy az olasz politikusok azt hihetik, hogy szükségük van az új Alitaliára, de ez a politikai show része, félő, hogy ez a cég is „lesüllyed az állami támogatásokból túlélő fekete lyuk szintjére”.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek