Így kell ezt csinálni!

Korcsmáros Gábor/Prága   ·   2014.06.19. 07:45
hln_kiskep

Egyszer régen, nem is olyan régen történt, hogy egy ötlet valósággá vált. Az ezredforduló környékén „Živá nádraží”, szabad fordításban  „nyüzsgő pályaudvarok” néven elindult egy projekt. Összesen hatvan kiválasztott pályaudvart és nagyobb állomást újítottak volna fel országszerte a csehek. Igen, csak szerettek volna, időközben a terv süllyesztőbe került. Van azonban egy projekt, amely jól sikerült, ami egyáltalán ennek keretén belül megvalósult. A prágai főpályaudvarról van szó. Aki mostanában járt Prágában vonattal, az tudja miről beszélek.

A lepukkant gyorsbüfék helyett ma már üzleteknek és kávézóknak ad otthont a prágai főpályaudvar<br>(fotók: České dráhy)

Arról van szó, hogy a ČD a teljeskörű átépítés és felújítás fejében hosszútávon bérbe adja vasúti ingatlanjait külső cégeknek. Így alakult ez a főpályaudvarral is Prágában. A Grandi Stazioni olasz ingatlankezelő magáncég csehországi képviselete vitte el a lukratív üzletet. 2006 decemberében kezdték a pályaudvar felújítását, amire már nagyon nagy szükség volt. A felújítás sokba került, sok vesződséggel járt, hiszen a forgalom korlátozása nélkül folytak a munkák. Mindennel még ma sem végeztek, de a befektetés máris jövedelmezővé vált. A Grandi Stazioninak évről évre nő a prágai főpályaudvari bérleti díjakból szerzett bevétele. A múlt éven például 48 millió koronás (538 millió forint) tiszta bevétel ütötte markukat. Ez 31 százalékos bevételnövekedést jelent a 2012-es évhez képest. A Grandi Stazioni többlete főleg az új üzletek létesülésének köszönhető. Az olasz ingatlanbefektető hozzávetőlegesen 1 milliárd koronát (11,2 milliárd forint) költött eddig a cseh főváros főpályaudvarának átépítésébe. A beruházás megtérülése a Grandi Stazioni cég csehországi képviselője szerint körülbelül harminc év (még koránt sincs vége a teljes felújításnak – a történelmi Fanta-épület még várat magára).

Tiszta és szép környezetben lehet várni a vonatot, ahol még némi biztonságérzetünk is van

A sikertörténetnek is lehetnek csorbái, mint ahogy azt már megszokhattuk. Az olasz cég most azzal jött elő, hogy szeretné megváltoztatni a felújítási munkák időrendjét, a történelmi Fanta-épületet (az öreg épület egészét) 2019-re fejeznék be. A Cseh Vasutak viszont ragaszkodnak a 2003-ban aláírt szerződésben foglaltakhoz, miszerint a prágai főpályaudvar épületegyüttes felújítása 2016-ban befejeződjön. A csúszást a Grandi Stazioni azzal indokolja, hogy az épületek technológiai részének felújítása időigényesebb, mint ahogy azt gondolták. Szorít az idő, a vasúttársaság viszont nem szeretne félkész épületet kapni. Mindkét fél eméli, hogy sikerül megállapodniuk.

Lassan a Fanta-épület is megújul – nemsokára újra nyitják a kávézót is

A Grandi Stazioni Prágán kívül még a nyugat-csehországi Mariánské Lázně fürdőváros pályaudvarának is főbérlője annak felújításáért. A lényeg az, hogy jó üzleti koncepcióval, pozitív hozzáállással és jó munkával elérhető az, hogy egy sorvadó pályaudvarból lüktető modern üzletközpont, biztonságos találkozóhely legyen, amely egyben egy kulturált vasútállomás is.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Új ebrendelet lépett életbe a vasúton

MÁV/iho   ·   2024.11.06. 11:00

Változnak, egyszerűbbé válnak a kutyák és gazdáik utazására vonatkozó szabályok a MÁV-csoportnál. Már mminden helyjegyes vonaton szállítható kis- és közepes termetű kutya zárt doboz nélkül, csupán póráz és szájkosár használata mellett.