Idén Ceglédre kirándult a paksi evakuációs szerelvény

Vörös Attila   ·   2023.10.25. 18:00
0186_E3VA0911_231024_

Bobó, Szergej és Traxx is húzta az ex-gyseves kocsikat. Képriport.

A Paksi Atomerőműben van tíz személykocsi arra a célra, ha egy súlyosabb üzemzavar nyomán gyorsan sok embert kéne elmenekíteni az erőmű területéről. Az evakuációs szerelvény tíz, korábban a GYSEV üzemeltetésében alló kocsiból áll, nyolc Bh és két BDh alkotja a flottát. A személykocsikat nem festették át, azok azóta is zöld-sárgában mutatkoznak, de a tulajdonos és az üzemeltető atomerőművet jelölik az oldalain.

A vagonoknak az alábbi feltételeknek kell megfelelniük:

  • évente száz kilométernyi nyílt vonali futás száz kilométer per órás sebességgel;
  • éves rendszerességgel műszaki felülvizsgálat;
  • havonta minimum egy fékpróba.

Az erőmű Bobója húzza ki a tíz kocsit Paks állomásra. Háttérben Paks1 és az épülő Paks2 munkálatai. A képre kattintva galéria nyílik Vörös Attila fotóiból!

Az MVM-től korábban megtudtuk, hogy éles helyzetben az erőművi mozdony és mozdonyvezető továbbítaná a szerelvényt, amelynek közlekedésére külön szabályzat érvényes (sebesség, a vasúti átjárók biztosítása, a jelentési kötelezettségek). A mozdonyvezetőknek Mezőfalváig van vonalismerete, ezt évente frissítik. Az evakuációban az erőmű nemcsak a vasútra hagyatkozik, sőt: mivel vasúton csak észak felé lehet elhagyni az erőművet, az aktuális helyzetet kell mindig értékelni. A menekítési terv autóbuszokkal és a dolgozók saját járműveivel is számol a tízkocsis szerelvény mellett.

Az izgalmas életút után újra dolgozó 104-es Szergej fékpróbázik Pakson

Az atomerőmű iparvasútjának két mozdonya van: a 449 020-as Bobó és a 269 085-ös pályaszámú NDK-s kismozdony. Kedden reggel a Bobó húzta ki az evakuációs szerelvényt az erőműből a paksi vasútállomásra, közben már érkezett érte a V-Híd 104-es Szergeje, hogy elhúzza a kocsikat Dunaújvárosba. A szerelvény a tervek szerint Cegléden fordult meg, a villamosított vonalszakaszon a V-Híd 187 520-as, Akiemtől bérelt Traxx3-as mozdonya dolgozott a menet élén.

Százhalombattánál robog a szerelvény már a visszaúton Dunaújváros irányába

Az evakuációs szerelvény viszonylag ritkán hagyja el az atomerőmű területét, szerencsére ezidáig csak az ütemezett futópróbák, illetve a fővizsgára közlekedés alkalmával tette. Az erőmű mozdonyai gyakrabban láthatók. Ezek veszik át az atomerőműbe érkező tehervonatokat, különleges szállítmányokat: az atomvonatot, a trafóvonatokat, és néha egy-egy tartálykocsit visznek be az üzembe. Az evakuációs szerelvény és a Bobó utasszállító feladata volt a világjárvány előtt még megrendezett múzeumtól múzeumig program, amikor a Paksi Városi Múzeum és az Atomenergetikai Múzeum között különvonattal vitték át az érdeklődőket. Ez a Bobóból és négy kocsiból állt éveken át, 2019-ben az iho is megnézte a múzeumjáratot.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Új ebrendelet lépett életbe a vasúton

MÁV/iho   ·   2024.11.06. 11:00

Változnak, egyszerűbbé válnak a kutyák és gazdáik utazására vonatkozó szabályok a MÁV-csoportnál. Már mminden helyjegyes vonaton szállítható kis- és közepes termetű kutya zárt doboz nélkül, csupán póráz és szájkosár használata mellett.