Idén Ceglédre kirándult a paksi evakuációs szerelvény
Bobó, Szergej és Traxx is húzta az ex-gyseves kocsikat. Képriport.
A Paksi Atomerőműben van tíz személykocsi arra a célra, ha egy súlyosabb üzemzavar nyomán gyorsan sok embert kéne elmenekíteni az erőmű területéről. Az evakuációs szerelvény tíz, korábban a GYSEV üzemeltetésében alló kocsiból áll, nyolc Bh és két BDh alkotja a flottát. A személykocsikat nem festették át, azok azóta is zöld-sárgában mutatkoznak, de a tulajdonos és az üzemeltető atomerőművet jelölik az oldalain.
A vagonoknak az alábbi feltételeknek kell megfelelniük:
- évente száz kilométernyi nyílt vonali futás száz kilométer per órás sebességgel;
- éves rendszerességgel műszaki felülvizsgálat;
- havonta minimum egy fékpróba.
Az MVM-től korábban megtudtuk, hogy éles helyzetben az erőművi mozdony és mozdonyvezető továbbítaná a szerelvényt, amelynek közlekedésére külön szabályzat érvényes (sebesség, a vasúti átjárók biztosítása, a jelentési kötelezettségek). A mozdonyvezetőknek Mezőfalváig van vonalismerete, ezt évente frissítik. Az evakuációban az erőmű nemcsak a vasútra hagyatkozik, sőt: mivel vasúton csak észak felé lehet elhagyni az erőművet, az aktuális helyzetet kell mindig értékelni. A menekítési terv autóbuszokkal és a dolgozók saját járműveivel is számol a tízkocsis szerelvény mellett.
Az atomerőmű iparvasútjának két mozdonya van: a 449 020-as Bobó és a 269 085-ös pályaszámú NDK-s kismozdony. Kedden reggel a Bobó húzta ki az evakuációs szerelvényt az erőműből a paksi vasútállomásra, közben már érkezett érte a V-Híd 104-es Szergeje, hogy elhúzza a kocsikat Dunaújvárosba. A szerelvény a tervek szerint Cegléden fordult meg, a villamosított vonalszakaszon a V-Híd 187 520-as, Akiemtől bérelt Traxx3-as mozdonya dolgozott a menet élén.
Az evakuációs szerelvény viszonylag ritkán hagyja el az atomerőmű területét, szerencsére ezidáig csak az ütemezett futópróbák, illetve a fővizsgára közlekedés alkalmával tette. Az erőmű mozdonyai gyakrabban láthatók. Ezek veszik át az atomerőműbe érkező tehervonatokat, különleges szállítmányokat: az atomvonatot, a trafóvonatokat, és néha egy-egy tartálykocsit visznek be az üzembe. Az evakuációs szerelvény és a Bobó utasszállító feladata volt a világjárvány előtt még megrendezett múzeumtól múzeumig program, amikor a Paksi Városi Múzeum és az Atomenergetikai Múzeum között különvonattal vitték át az érdeklődőket. Ez a Bobóból és négy kocsiból állt éveken át, 2019-ben az iho is megnézte a múzeumjáratot.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!