Hogyan közlekedünk a fővárosban a következő évtizedben?

iho/közút   ·   2019.04.17. 18:00
bmtkisk

A fővárosi önkormányzat nyilvánosságra hozta a 2030-ig szóló Budapesti Mobilitási Tervet, az egyelőre egyeztetésre és véleményezésre bocsájtott terv tartalmazza azokat a közlekedési fejlesztési lehetőségeket és beruházásokat, amelyekről egyáltalán szó lehet a következő években, méghozzá pontozva, priorizálva és három különböző (szűkös-közepes-gazdag) költségkeretre kiszámítva - foglalta össze a 130 oldalas dokumentum tartalmát a portfolio.hu.

A dokumentum részetesen számba veszi a jövőbeni fejlesztésekhez vezető projekteket. A felsorolás első blokkjában több olyan, városi közlekedési beruházást is találunk, amely kivitelezése megkezdődött, vagy éppen már befejezéséhez közeledik. Ezek a következő programok:

  • az 1-es villamosvonal meghosszabbítása az Etele térig, portálunk az elmúlt napokban tudósított az előrehaladásról, megállók elkészülnek, a vezetéket már telepítik, az Etele téren körbejártuk a villamos leendő végállomását
  • az elektronikus, időalapú jegyrendszer és kapcsolódó új tarifarendszer bevezetése
  • a fogaskerekű vasút (60-as villamos) rekonstrukciója és fejlesztése
  • a 3-as metróvonal infrastruktúra-rekonstrukciója, az északi szakasz után, épp a déli állomások lezárásával folytatódik, metrópótló autóbuszok szállítják az utasokat
  • a Déli összekötő vasúti Duna-híd átépítése
  • MÁV-Start motorvonat-beszerzés, a Budapest–Hatvan-vasútvonal korszerűsítése
  • budapesti trolibusz-járműprojekt, bár a vadonatúj trolibuszok negyed éve állnak a telephelyen
  • a Hungexpo területének közlekedésfejlesztése
  • P+R parkolók építése
  • M2 gyorsforgalmi út, legfrissebb cikkünket itt olvashatják
  • a VI. kerületi Podmaniczky utca rekonstrukciója (Bajcsy Zsilinszky út – Teréz körút között)
  • a Pasaréti út komplex szemléletű felújítása
  • a Széchenyi Lánchíd és a villamos- és közúti aluljáró felújítása
  • a Blaha Lujza tér közterületi megújítása, a Széna tér és az Orczy tér felújítása, a Fiumei úton haladó villamosvágányokat, kitérőket, közúti keresztezéseket jelenleg is építik
  • a Hungária krt. – Könyves Kálmán körút kerékpáros infrastruktúra korszerűsítése
  • az EuroVelo6 és EuroVelo14 nemzetközi kerékpárútvonalak fejlesztése

Vágányépítés, felújítás az Orczy téren. A villamospálya után a tér felújítása is tervben van (illusztráció: Bohus Dávid)

A dokumentum feladat jellegű projekteknek definiálja azokat a fejlesztéseket, amelyek pozitív döntést kaptak:

  • az autómegosztási (carsharing) rendszer szabályozásának megvalósítása
  • a Petőfi híd felújítása

A következő kategória a 2021 és 2025 között megvalósításra javasolt rangsorolt projekteket gyűjti össze, annak első üteme az alacsony forráskeretű fejlesztéseket foglalja össze:

  • integrált menetrend és menetdíjrendszer kialakítása, a BKK, MÁV, Volán szolgáltatásainak harmonizálása
  • az M1 metróvonal (Millenniumi földalatti vasút) korszerűsítése és meghosszabbítása
  • városi és elővárosi hajók és kiszolgáló létesítmények fejlesztése
  • a 3-as villamosvonal meghosszabbítása a Kassai téren át észak felé és Szegedi úti felüljáró megépítése
  • az M1 metróvonal (Millenniumi földalatti vasút) járműfejlesztése
  • belvárosi áruátrakó pontok kialakítása, környezetbarát „last mile” áruszállítás
  • átfogó city-logisztikai szabályozás megvalósítása
  • a pesti belvárosi Duna-part Kossuth tér – Fővám tér közötti szakaszának megújítása
  • a Nagy Lajos király útja fejlesztése
  • figyelem! itt a dugódíj: a fővárosi személyforgalmi behajtási díj rendszer bevezetése és kapcsolódó infrastruktúra beruházások
  • a budapesti városi zöldutak fejlesztése és a környéki zöldutakhoz való kapcsolódás fejlesztése
  • a közbringa-rendszer továbbfejlesztése
  • a Szilas-patak menti kerékpáros-infrastruktúra fejlesztése
  • a Külső Bécsi úti villamosvonal meghosszabbítása (Vörösvári út – Aranyvölgy)
  • a 2-es villamos vonal déli meghosszabbítása: 2-es és 24-es villamosok összekötése, valamint a 2-es villamosvonal rekonstrukciója
  • műegyetemi villamosvonal kialakítása a Kopaszi-gát területének közlekedési fejlesztésére
  • a 42-es villamosvonal meghosszabbítása a Gloriett lakótelepig
  • a körvasút menti körút kiépítése II. szakasz (M3 autópálya – Üllői út közötti szakasz)
  • csepeli gerincút (Teller Ede út) kialakítása
  • körvasút menti körút kiépítése III. szakasz (Üllői út – Soroksári út között)
  • a Nagykörút komplex keresztmetszeti felülvizsgálata, gyalogos-kerékpáros lehetőségekkel

A jövőben fejlesztések közepes forráskerettel az alábbi elképzeléseket az tartalmazza:

Végül a teljes forráskerettel megvalósuló elképzeések:

Végül, ami nem maradt ki a dokumentumból: a dugódíj. Első lépcső a Budapest-matrica, érvényessége a főváros teljes közigazgatási területe lenne, díja a megyei autópálya matricához hasonlóan 5000 forintra tervezett évente. Második lépcsőben kialakítanának egy 2. számú belvárosi zónát, külön díjjal.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Zöldút Kerékpár

Kész tervet adott a Kerékpárosklub Budapestnek a szükséges kerékpáros fejlesztések megvalósításához

iho/zöldút   ·   2024.11.23. 17:30

A Magyar Kerékpárosklub hivatalos javaslattal fordult a Fővárosi Közgyűléshez, hogy dedikált költségvetési kerettel támogassák a kerékpáros közlekedés arányos fejlesztését. A jelenlegi alulfinanszírozottság veszélyezteti a korábban elfogadott stratégiai dokumentumok célkitűzéseit és megvalósíthatóságát.