Hogyan közlekedünk a fővárosban a következő évtizedben?
A fővárosi önkormányzat nyilvánosságra hozta a 2030-ig szóló Budapesti Mobilitási Tervet, az egyelőre egyeztetésre és véleményezésre bocsájtott terv tartalmazza azokat a közlekedési fejlesztési lehetőségeket és beruházásokat, amelyekről egyáltalán szó lehet a következő években, méghozzá pontozva, priorizálva és három különböző (szűkös-közepes-gazdag) költségkeretre kiszámítva - foglalta össze a 130 oldalas dokumentum tartalmát a portfolio.hu.
A dokumentum részetesen számba veszi a jövőbeni fejlesztésekhez vezető projekteket. A felsorolás első blokkjában több olyan, városi közlekedési beruházást is találunk, amely kivitelezése megkezdődött, vagy éppen már befejezéséhez közeledik. Ezek a következő programok:
- az 1-es villamosvonal meghosszabbítása az Etele térig, portálunk az elmúlt napokban tudósított az előrehaladásról, megállók elkészülnek, a vezetéket már telepítik, az Etele téren körbejártuk a villamos leendő végállomását
- az elektronikus, időalapú jegyrendszer és kapcsolódó új tarifarendszer bevezetése
- a fogaskerekű vasút (60-as villamos) rekonstrukciója és fejlesztése
- a 3-as metróvonal infrastruktúra-rekonstrukciója, az északi szakasz után, épp a déli állomások lezárásával folytatódik, metrópótló autóbuszok szállítják az utasokat
- a Déli összekötő vasúti Duna-híd átépítése
- MÁV-Start motorvonat-beszerzés, a Budapest–Hatvan-vasútvonal korszerűsítése
- budapesti trolibusz-járműprojekt, bár a vadonatúj trolibuszok negyed éve állnak a telephelyen
- a Hungexpo területének közlekedésfejlesztése
- P+R parkolók építése
- M2 gyorsforgalmi út, legfrissebb cikkünket itt olvashatják
- a VI. kerületi Podmaniczky utca rekonstrukciója (Bajcsy Zsilinszky út – Teréz körút között)
- a Pasaréti út komplex szemléletű felújítása
- a Széchenyi Lánchíd és a villamos- és közúti aluljáró felújítása
- a Blaha Lujza tér közterületi megújítása, a Széna tér és az Orczy tér felújítása, a Fiumei úton haladó villamosvágányokat, kitérőket, közúti keresztezéseket jelenleg is építik
- a Hungária krt. – Könyves Kálmán körút kerékpáros infrastruktúra korszerűsítése
- az EuroVelo6 és EuroVelo14 nemzetközi kerékpárútvonalak fejlesztése
A dokumentum feladat jellegű projekteknek definiálja azokat a fejlesztéseket, amelyek pozitív döntést kaptak:
- az autómegosztási (carsharing) rendszer szabályozásának megvalósítása
- a Petőfi híd felújítása
A következő kategória a 2021 és 2025 között megvalósításra javasolt rangsorolt projekteket gyűjti össze, annak első üteme az alacsony forráskeretű fejlesztéseket foglalja össze:
- integrált menetrend és menetdíjrendszer kialakítása, a BKK, MÁV, Volán szolgáltatásainak harmonizálása
- az M1 metróvonal (Millenniumi földalatti vasút) korszerűsítése és meghosszabbítása
- városi és elővárosi hajók és kiszolgáló létesítmények fejlesztése
- a 3-as villamosvonal meghosszabbítása a Kassai téren át észak felé és Szegedi úti felüljáró megépítése
- az M1 metróvonal (Millenniumi földalatti vasút) járműfejlesztése
- belvárosi áruátrakó pontok kialakítása, környezetbarát „last mile” áruszállítás
- átfogó city-logisztikai szabályozás megvalósítása
- a pesti belvárosi Duna-part Kossuth tér – Fővám tér közötti szakaszának megújítása
- a Nagy Lajos király útja fejlesztése
- figyelem! itt a dugódíj: a fővárosi személyforgalmi behajtási díj rendszer bevezetése és kapcsolódó infrastruktúra beruházások
- a budapesti városi zöldutak fejlesztése és a környéki zöldutakhoz való kapcsolódás fejlesztése
- a közbringa-rendszer továbbfejlesztése
- a Szilas-patak menti kerékpáros-infrastruktúra fejlesztése
- a Külső Bécsi úti villamosvonal meghosszabbítása (Vörösvári út – Aranyvölgy)
- a 2-es villamos vonal déli meghosszabbítása: 2-es és 24-es villamosok összekötése, valamint a 2-es villamosvonal rekonstrukciója
- műegyetemi villamosvonal kialakítása a Kopaszi-gát területének közlekedési fejlesztésére
- a 42-es villamosvonal meghosszabbítása a Gloriett lakótelepig
- a körvasút menti körút kiépítése II. szakasz (M3 autópálya – Üllői út közötti szakasz)
- csepeli gerincút (Teller Ede út) kialakítása
- körvasút menti körút kiépítése III. szakasz (Üllői út – Soroksári út között)
- a Nagykörút komplex keresztmetszeti felülvizsgálata, gyalogos-kerékpáros lehetőségekkel
A jövőben fejlesztések közepes forráskerettel az alábbi elképzeléseket az tartalmazza:
- az M2 metróvonal és a H8 gödöllői HÉV összekötése és a rákoskeresztúri szárnyvonal kialakítása – gödöllői ág
- az M3 metróvonal meghosszabbítása Káposztásmegyerig
Végül a teljes forráskerettel megvalósuló elképzeések:
- az M4 metróvonal nyugati meghosszabbítása
- az újpalotai villamosvonal megépítése
Végül, ami nem maradt ki a dokumentumból: a dugódíj. Első lépcső a Budapest-matrica, érvényessége a főváros teljes közigazgatási területe lenne, díja a megyei autópálya matricához hasonlóan 5000 forintra tervezett évente. Második lépcsőben kialakítanának egy 2. számú belvárosi zónát, külön díjjal.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!