Hogy a „gyorsvillamos” gyorsuljon
A Hungária-körgyűrű villamosvonalát szintben is elkülönítve, a magasút (városi autópálya) alatti sávra tervezték építeni. Eme nagyívű elképzelésekből a nyolcvanas évek elejére már csak egy „hagyományos” jellegű városi vasút maradt. Az Árpád hidat a nyolcvanas évek elején szélesítették ki az eredetileg tervezett méretre, így indulhatott el 1984. november 7-én az új villamosvonal.
A fokozatos hosszabbításokon kívül (2000-re érte el a mai déli végállomást, a Rákóczi-hidat) csak kisebb felújítási munkákat végeztek. A pálya szinte a teljes vonalhosszban erősen elhasználódott, több szakaszon 5-20 kilométer per órás lassújelek vannak érvényben. Nagy a vágánykivetődés veszélye is, a folyamatos – és főleg gyors – forgalom igen nehezen tartható fenn.
A legrégebben elkészült szakasz (Bécsi út–Lehel út) felújítása évek óta szerepel a közép- és hosszú távú tervekben. Az 1-es, 3-as villamosprojektet a kormány a 1160/2011 (V.11.) számú határozatában hagyta jóvá, Budapest közgyűlése bő egy hónappal később, 2011. június 22-én bólintott rá a fejlesztésre. 2011. szeptember 18-án, az Európai Mobilitási Hét programjainak részeként írta alá Völner Pál államtitkár és Vitézy Dávid BKK-vezérigazgató a támogatási szerződést, amely a teljes projektre (1-es és 3-as villamosok felújítása) valamivel több mint negyvenmilliárd forintot irányoz elő, 93,92 százalékos uniós támogatással. Az Európai Bizottság jóváhagyása után a közbeszerzést 2013. március 14-én írták ki, az első ütemmel (Bécsi út–Lehel utca) 2014 júniusára végezhetnek.
A Bécsi út–Lehel utca szakaszt a Colas-Alterra Zrt. és az A-Híd Építő Zrt. alkotta konzorcium újíthatja fel. A teljes infrastruktúra megújul az alépítménytől a felsővezetékig. A Bécsi út és a Rendelőintézet között zúzottköves pálya épül 49E1 rendszerű sínekkel. Innen a Flórián térig ugyanez a sínrendszer fekszik majd, de vasbeton hosszgerendás felépítménnyel és fűburkolattal, beépített automatikus csepegtető öntözőrendszerrel. A Flórián tértől az Árpád híd budai hídfőjéig, majd a pesti hídfőtől a Reitter Ferenc utcáig 59R2 vályús, folyamatos sínágyazású felépítményen suhanhatnak majd a villamosok, gumiprofil ágyazáson, vasbeton lemezre, korlátozott szorítóhatású leerősítéssel. Az Árpád hídon 56R1 vályús sín fekszik majd, negyvenkét milliméteres vályúszélességgel. Bár a szükséges módosítások még hátra vannak, de szeretnék a felújított pályán a villamosok engedélyezett sebességét ötvenről hatvan kilométer per órára emelni.
Új visszafogási lehetőségek épülnek a Szentlélek tér nyugati és az Árpád híd M megálló nyugati végénél, a vágánykapcsolatok vPh100/100 és vPh100/100a típusú kitérőkből épülnek; egyenes irányban gyök felől harminc kilométer per órával járhatók. Minden kitérőbe váltófűtő berendezést is építenek. Felújítják az áramátalakítókat is, az energiaellátás korszerűsítése után lehetőség lesz az áram-visszatáplálásra is.
Hogy mi változik a felújított szakasz utasforgalmában? A peronok hossza egységesen ötvenhat méter, magasságuk a sínkorona felett huszonhat centiméter lesz. A Flórián téren és a Szentlélek téren teljes peron- és lépcsőlefedés, a többi megállóban tizennyolc méteres perontető épül. Lift épül a Flórián téren, a Szentlélek téren, a Népfürdő utcánál és az Árpád híd mindkét megállójában.
A felújítás tehát szeptember 28-án, szombaton elkezdődik. Hogy közlekedhetünk majd, amíg a munkák folynak? Két viszonylaton jár majd pótlóbusz, a Lehel utcától a Bécsi útig, illetve a Bogdáni útig. A Jász utcai vágánykapcsolatot a felújítás első üteme nem érinti, így Angyalföld és Baross kocsiszínek továbbra is közösen adnak ki szerelvényeket a vonalra. Változik azonban a 17-es villamos kocsiszíni útvonala: Ferencváros kocsiszínből a Nagykörúton és a Török utcán át jutnak el a vonalra. Az 1-es villamosok a Lehel utca és a Közvágóhíd között közlekednek, várhatóan december 14-éig.
* * *
Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!