Heathrow régi-új terminálja: megnyílt a 2-es
A jelek szerint mégiscsak lehetséges viszonylag zökkenőmentesen átadni egy nagy repülőtéri létesítményt: tegnap reggel a United Airlines Chicagóból érkező gépe volt az első, amelynek utasai Heathrow új 2-es terminálján át léphettek brit földre. Igaz, viszonylag óvatos volt az indulás, és a létesítmény fokozatosan telik meg élettel.
A „The Queen’s Terminal”, vagyis a királynő terminálja valójában a Star Alliance légitársasági szövetségé, sőt, majd két hétig kizárólag a vezető amerikai társaságé: persze ez sem jelent kevés utast, a United az első napon hatezer utast hozott és vitt 17 érkező és induló járattal. A United után hat hónap alatt költözik át ide a többi, összesen 26 tagtársaság. A júniusi beüzemelési időszak következő cégei, az Air Canada, az Air China és az All Nippon Airways, június 18-ától dolgoznak az új helyszínen.
Júliusban csatlakozik többek közt az Aegean, az Eva Air, a Thay és a Turkish, szeptemberben például az Egypt és az Ethiopean, a Singapore és az Air New Zealamd, a LOT és a Lufthansa, a Swiss és a TAP. Rajtuk kívül három nem Star-társaság költözik majd még a következő fél évben ide: a Germanwings, az Aer Lingus és a Little Red, a Virgin Atlantic belföldi leányvállalata.
A (régi-)új fogadóépület sokban enyhíti majd London fő repülőterének zsúfoltságát, hiszen azóta, hogy a nyugati részen 2008-ban átadták az 5. terminált, nem volt komolyabb bővítés, miközben az utasforgalom ma már a légikikötő kapacitásának a csúcsai közelébe jutott. Csak a Star szövetség légitársaságai napi 121 járatot repülnek Heathrow-ról 45 célállomásra.
A terminálon az ígéretek szerint a teljes kihasználtság esetén is zökkenőmentesen zajlik majd a becsekkolás, ehhez a hatvan pulton kívül 81 önkiszolgáló automata segíti majd az utasokat bármely légitársaság járataihoz. A pultokat egyébként az első- és business class illetve a Star Gold-utasainak tartják fenn.
Mint arról a reptérkezelő weboldala beszámol, az eredeti 2-es terminál Heathrow első igazi ilyen létesítménye volt, 1955-ben kezdte meg működését, és 1,2 millió utasra volt méretezve évente; ez volt akkoriban a világon a legmodernebb ilyen épületrendszer. Mikor az átépítés, vagy inkább a teljes újjáépítés kezdetekor bezárták, évi hétmillióval több utast fogadott, mint amennyire egykor tervezték.
Az új 2-es kapacitása viszont eleve évi 20 millió utas, a tervezett bővítés után 30 millió: idén „csak” 16 millió fordul majd meg itt. Ez egyike az elmúlt évek legnagyobb brit magánbefektetéseinek, az értéke 2,5 milliárd font. 28 kapun keresztül történik majd a ki- és beszállítás, az utashidak közül nyolc fogadhat kétszintes óriás A380-asokat. Az érkezőknek sem kell túlságosan sok várakozásra számítaniuk, feltéve persze, ha mind a 36 beléptető pont működik majd, induláskor pedig 29 vonalon zajlik a biztonsági ellenőrzés. Ami megint csak érdekes szám: a terminálhoz kapcsolódó parkolókban egyszerre 1340 autó várakozhat.
A láthatóan problémamentes átállás a fokozatosság mellett annak köszönhető, hogy Heathrow tanult az 5. terminál egykori, mondhatni botrányos megnyitásából, amikor gyakorlatilag a teljes poggyászkezelő rendszer felmondta a szolgálatot az első órákban. A 2. terminál megnyitása előtt összesen 14 ezer önkéntes részvételével, 180 alkalommal próbálták ki a rendszerek működését, a poggyászrendszert óránként négyezer darabbal terhelték, miközben a csúcsidőszakban sem kell többre számítani, mint 2400.
A terminál belvilága modern, tágas, szép és megnyugtató színekben készült, sok viszonylag kényelmes ülőhellyel és mindenhonnan látható információs rendszerrel a várakozó utasok számára. A fogadócsarnok dísze egy a tetőszerkezetről lelógatott, hetvenhét tonnás, hetven méteres hatalmas fémszobor, amely a globális légiközlekedést szimbolizálja, egyben ez lesz az Egyesült Királyságban a leglátogatottabb modern művészi alkotás.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!