Hatalmas eladás, kisebb visszavásárlás
Ismét egy óriásmegrendelés, ez alkalommal a Boeing számára: a kínai China Eastern nem kevesebb, mint nyolcvan keskenytörzsű repülőgépet vásárol az amerikai gyártótól.
Az üzletről szóló közleményből kiderül, hogy a tranzakció pénzügyi része még nincs lezárva, ez az állami felügyelet alatt álló kínai légitársaságok esetében szokásos. Ha viszont megtörténik a finanszírozás engedélyeztetése, akkor az üzlet értéke jelenlegi listaárakon durván 7,4 milliárd dollár.
Ez mindeddig a legnagyobb egyszeri rendelés, amelyet egy kínai légitársaság egy keskenytörzsű típusra adott, a gépek leszállítása pedig 2016 és 2020 között történik. Ugyanakkor érdekes a vásárlás abból is, teszik hozzá elsősorban amerikai elemzők, hogy a shanghaji légitársaság továbbra is csak húsz példányban tart igényt a 737-es legfontosabb jövőbeni kínai versenytársából, a C919-esből, amelynek első példánya a kínaiak reményei szerint jövőre ejti meg végre szűzfelszállását.
A történethez egyébként hozzá tartozik, hogy a China Eastern nem ekkora tételben, de alaposan bevásárolt az igazi vetélytárs Airbus keskenytörzsű gépeiből is. Ez az üzlet néhány hónapja hetven gépről szólt, 6,4 milliárd dollár értékben.
Jelenleg a China Eastern negyvennégy 737-700-ast és harmincöt 800-ast üzemeltet. Az üzlet részeként a légitársaságtól a Boeing 241,5 millió dollár értékben visszavásárol tizenöt, a korábbi Classic sorozathoz tartozó 737-est és öt 757-est, amelyeket a China Eastern leányvállalata, a Shanghai Airlines használ.
Ezeket a gépeket a Boeing mostantól 2016-ig veszi vissza és nyilván megpróbálja másodlagos piacokon értékesíteni őket: a Classic 737-esekből egyre többet alakítanak át például cargo-géppé, de a 757-esek szinte a reneszánszukat élik, sok légitársaság most is aktív utasszállítóként üzemelteti őket.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!