Hamarosan kész a Belgrád–Újvidék vonalszakasz átépítése
A pálya al- és felépítménye már megújult, a beruházás jelenlegi fázisa során a gépészeti és elektronikai rendszereket építik ki a vonalszakasz hét állomásán.
A rekonstrukciós munkálatok miatt április óta a szerb főváros és Újvidék (Novi Sad) között csak az egyik vágányon közlekedhetnek a vonatok, annak elkészülte után a másik vágányra térnek át a gépek.
A nagyprojekt két fázisban valósul meg. Az első szakaszban a Belgrád és Batajnica közötti kétvágányos pálya újul meg, ahol jelenleg csak alacsony sebesség mellett haladhat a forgalom. Itt a munkálatok már 95 százalékos készültségnél tartanak, az utolsó simításokat végzik, hogy a forgalom hamarosan visszatérhessen a normális mederbe. Az állomásépületek üzemelnek, jelenleg körülbelül hetven százaléknál tart a korszerűsítésük. A szakaszon négy nagy felüljárót hoznak létre, melyekre hamarosan már rá is hajthatnak az autósok. A második szakasz a Batajnicától Ópazováig (Stara Pazova) tartó vonalrészt foglalja magába, ezen nem kevesebb, mint négy vágány lesz, melyek közül kettőn kétszáz kilométer per órás sebességgel lehet majd haladni. A szerb kormány és a kínai Eximbank közötti megállapodás értelmében a Belgrád–Ópazova szakasz megújulása 367 millió 440 ezer dollárt (körülbelül 111 milliárd forintot) kóstál, ennek 85 százalékát, vagyis 297,6 millió dollárt (90 milliárd forintot) kínai hitelből finanszírozzák.
Tomislav Momirović szerb közlekedési miniszter a napokban számolt be a Belgrád–Újvidék vonalszakasz felújításának jelenlegi állapotáról, szavai szerint a munkálatok ütemterv szerint haladnak, várhatóan jövő februárban meg is kezdhetik a statikus és dinamikus próbákat.
A Belgrád–Újvidék szakasz korszerűsítése része a Szerbiát Magyarországgal, azon belül is Belgrádot Újvidéken, Szabadkán és Kelebián át Budapesttel összekötő, 350 kilométer hosszú nemzetközi vasúti folyosó átfogó fejlesztésének, mely a kínai „Egy övezet, egy út” (BRI) kezdeményezéssel valósul meg. A vonal szerb része 184 kilométert tesz ki, ennek rekonstrukciója körülbelül kétmilliárd dollárt, vagyis nagyjából 600 milliárd forintot emészt fel. A Belgrád és Ópazova közötti 34,5 kilométeres szakaszt kínai kivitelező újítja meg, az Ópazovától Újvidékig vezető, 40,4 kilométeres pályán pedig az orosz RZD International dolgozik – jelenti a Railway Pro.
A szerb közlekedési minisztérium néhány hete, idén júniusban állapodott meg az Oroszországi Vasutakat (RZSD) is magába foglaló konzorciummal a Szabadka–Horgos–szerb-magyar határ–Röszke–Szeged vonal szerbiai, 28 kilométeres szakaszának rekonstrukciójáról is, mellyel jól használható alternatív útvonal jönne létre a vasúti teherfuvarozás számára a Szabadka és Kelebia környéki munkálatok idején – és természetesen a jövőben is. A vonal 14 kilométernyi magyar szakaszának (136-os vonal) felújításával kapcsolatban is hirdettek már eredményt: a V-Híd Építő Zrt. nettó 44 milliárd 870 millió forintért hajthatja végre a korszerűsítést, hamarosan neki is eshetnek a gépek a pálya átépítésének és villamosításának.
(Nyitóképünk illusztráció)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!