Gubacsi-híd: a helyzet változatlan

iho/vasút   ·   2024.07.01. 15:51
Felújítás a Gubacsi-hídon 2020 májusában

Vagyis nem nyúltak a műtárgyhoz, és utolsó utáni megoldásként a tehervonatok továbbra is közlekedhetnek a Sorút és a Csepel-sziget között.

Korábban írtuk: a Gubacsi-híd leromlott műszaki állapota miatt aggasztó a helyzet, és kétségesnek tűnt, hogy a Csepel-szigeti terminálokat kiszolgáló vasútvállalatoknak érdemes-e mozdonyvezetői vezénylést készíteni a július elsejével kezdődő hétre. Nos, egyelőre érdemes: a tényálladékot előterjesztő MÁV Zrt. és az érdekelt fuvarozók a megbeszélésükön abban maradtak, a műtárgy kizárólag öt kilométeres sebességgel, ellenben tengelyterhelés-korlátozás nélkül járható, és a hidat kéthavonta kötelező vizsgálatnak vetik alá.

Logikailag ez (mármint az, hogy a kéthavonta szemléznek) azt jelentheti, hogy a közeljövőben – attól eltekintve, hogy jelenlegi híd hossztartóit sínprovizórium  beépítésével erősítik meg, és a munkát a MÁV szeretné december 31-ig elvégezni – komolyabb állagjavító műszaki beavatkozást nem terveznek a hídon. Az új, a régit kiváltó áthidalás megépülése pedig szakértők szerint három–öt évbe telhet.

 

Az öt kilométeres lassújelet már korábban kitűzték, és ha most a szigorú betartatását emlegették a felek, akkor korábban köztudottan előfordulhatott, és elő is fordult némi sebességtúllépés. De ezt nem érdemes a mozdonyvezetőkön számon kérni, hiszen ők alkalmanként azért húztak bele, hogy elegyüket biztonságban átjuttathassák a szigetre – sok múlik a vezéren és gépe képességein, azon, hogy mekkora a vonat, és hogy azt mekkora vonóerő-kifejtéssel kell húzni, miközben ez a sebesség még az indítási tartományban van, és Soroksári út vasútállomásról ívben, enyhe kaptatón kell feljuttatni a hídra, majd azon túl a kocsikat. Éppen ezért bizonyos vasútvállalatok tolómozdonyt állítanak a vonataik végére, és már most azt kalkulálják, hogy ez a megoldás az elkövetkező fél évtizedben mekkora többletköltséggel jár, illetve az egy vonat mozgatására jutó technológia idő milyen mértékben változik meg.

Tehát egyelőre átzöröghetnek a tehervonatok a Gubacsi-hídon, ám az érintettek – kombiterminálok, fuvarozók és fuvaroztatók – hosszú távon akkor lennének nyugodtak, ha az új híd elodázottnak tűnő megépítésével párhuzamosan határozott, elfogadható műszaki tartalmú és kellő állagjavulást eredményező régihíd-felújítást indítana el a MÁV – tulajdonosa, az állam. Máskülönben és rossznyelvek szerint felderenghet a jövő horizontján az az állapot, amikor a sínek mellett vezető bringautat már rég lezárták, mert nem biztonságos, de a sokszáztonnás elegyek még mindig átgördülhetnek a műtárgyon...

Képünkön: Felújítás a Gubacsi-hídon 2020 májusában (fotó: Vörös Attila)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Az NSK csapágyinnovációi az InnoTrans 2024-en

iho/vasút   ·   2024.07.03. 12:00

A japán gyártó a közelgő InnoTrans 2024 nemzetközi közlekedéstechnológiai vásáron mutatja be, miként segíthetik világelső megoldásai az európai vasúti ágazatot abban, hogy a szegmens lépést tartson a növekvő fogyasztói elvárásokkal.