Göteborgban is látták a jövő buszát

Zajácz János   ·   2011.12.07. 17:30
G2011_1099k

A 18 méteres csuklós busz a Volvo svéd (egykor Säffle) gyárának terméke. A buszt az EBSF projekt kívánalmainak megfelelően alakították ki. December 12-én áll forgalomba Göteborgban a legforgalmasabb 16-os vonalon, és három hónap tesztfutás vár rá. Ebben a formában nem szándékoznak többet készíteni belőle, a prototípust mozgó laboratóriumként fogja használni a gyártó.

A Volvo EBSF busza<br>A képre kattintva galéria nyílik!<br>(fotók: Volvo)

A 7900-as alumínium vázszerkezete adta az alapokat. A ma divatos BRT-irányzatot követve a vezetőteret teljesen elszeparálták az utastértől. A mellső túlnyúlást minimálisra vették, így az első két tengely között 7,3 méterre nőtt a tengelytávolság. A vezető ülése a busz középvonalára került, és magasra, így a sofőr jobban rálát a forgalomra. A vezető alatt kapott helyet a mellső futómű, így az nem rabol el hasznos helyet az utasok elől. Optikai vezetőjelzéseket fognak felfesteni a buszmegállók közelébe. Ezen jelzések a buszvezetőket segítik, akiknek speciális képzésen kell elsajátítani a peron legjobb megközelítésének művészetét. A busz utasterét 300 utas kikérdezése után alakították ki.

Az első ajtó dupla kialakítású

A speciális ajtóelrendezés az utasáramlás gyorsaságát és a beszállás kényelmét hivatott maximalizálni. A sikló-lengő ajtók nem rabolnak el helyet az utastérből. Az első két ajtónyílás egymás mellé került, és a négy felszállósávot csak két, a szokásosnál jóval nagyobb ajtószárny teszi szabaddá. A hátsó kocsitesten is kifelé nyíló sikló-lengő rendszerű ajtókat találunk, de ezek hagyományos méretűek, minden felszállósávra egyetlen ajtószárny jut. Összesen négy ajtón át lehet megközelíteni a busz utasterét.

A jármű befogadóképessége 20 százalékkal nagyobb a hagyományos csuklósokénál. A csuklóharmonika anyaga átlátszó, javítva ezzel az utazás hangulatát. A budapestieknek szintén ismerős megoldás lehet a lehajtható ülések elektromechanikus lezárhatósága, amíg el nem felejtik az MAN EBSF buszát.

Kapcsolódó hírek

Közlekedésfejlesztés Közlekedéstervezés Mobilitás

Vitézy Dávid: A Podmaniczky Mozgalom Budapest fejlődéséért szeretne tenni

MTI/iho   ·   2024.11.18. 08:20

A Podmaniczky Mozgalom Budapest fejlődésért kíván munkálkodni, bárki csatlakozhat hozzá, aki tenni szeretne azért, hogy a fővárost „kirángassák abból a gödörből”, ahova az elmúlt évek pártpolitikai csatái juttatták – mondta Vitézy Dávid, a mozgalom vezetője Budapesten, a szervezet zászlóbontásán.

Vasút Közlekedésfejlesztés Nagyvasút Közlekedéstervezés

Knorr-Bremse Virtuális Tervező Laboratórium tíz éve az oktatás és kutatás szolgálatában

iho   ·   2024.11.09. 08:35

Egytizedére redukált tömegű fékpanel-alaplap, additív technológiával előállított prototípusok sora, hétszázhetven MSc hallgató és tizenöt doktorandusz: ezek beszélnek a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemen működő virtuális tervező labor és a Knorr-Bremse Budapest együttműködésének első tíz évéről.