Globális légi közlekedés: egészséges növekedés

iho   ·   2014.02.09. 08:45
aitr_cim
A nemzetközi légiközlekedési szervezet, a IATA 2013-ra 5,2 százalékos emelkedést jelentett a föld teljes légi utasforgalmában 2012-höz képest. Az iparág teljesítménye ezek szerint nagy vonalakban megfelel az elmúlt 30 év átlagos évi növekedésének.

A légiközlekedés továbbra is a globális kapcsolattartás legfontosabb eszköze

A követelményekhez képest a légi közlekedés kapacitása, a kiajánlott férőhelyek mennyisége valamivel kisebb mértékben nőtt, 4,8 százalékkal, viszont ennek megfelelően emelkedett a gépek átlagos töltöttsége 0,4 százalékkal, hangzik a jelentés.

Nincs meglepetés abban sem, hogyan oszlik meg a növekedés a különféle régiók között. Magasan vezet a közel-keleti övezet, nyilván azon belül is elsősorban az Öböl térsége az itteni központú, de lassan valóban globálisan működő három, hihetetlenül dinamikus légitársasággal. A térségi légiforgalmi emelkedés 2013-ban az előző évhez képest 11,4 százalék, ugyancsak erősen teljesített az ázsiai illetve csendes-óceáni zóna 7,1 százalékkal. A harmadik Latin-Amerika 6,3, a negyedik Afrika 5,2 százalékkal.

Észak-Amerika és Európa magasan teljesít, de kevésbé növekszik

Európa és Észak-Amerika a növekedési listán a térségek közt a sereghajtó, 3,8 és 2,3 százalékkal: ezekhez az adatokhoz persze hozzá kell tenni azt is, hogy ezekben a térségekben eleve a leginkább kiépült és legsűrűbb a légi forgalom, tehát itt vannak legkevésbé még szabad piaci fehér foltok. Azt is érdemes kiemelni, hogy Észak-Amerika után Európa büszkélkedhet a földrészek közül a második legmagasabb átlagos töltöttséggel, 81 százalékkal. Ugyanakkor persze Európának nem ártana nagyobb növekedés, mert az itteni alacsonyabb arány összefügghet a kontinens gazdaságának gyengélkedésével is.

Érdekes részadat, hogy a nemzetközi útvonalak forgalma valamivel gyorsabban nőtt, mint a belső légiközlekedésé. Kínában a növekedés így is bőven a legmagasabb, 11,7 százalék, de a belső távolságokhoz és igényekhez képest még mindig hatalmasak a tartalékok. India viszont, ahol hasonlóan fontos lenne a belső forgalom növekedése, ez csak négy százalékkal emelkedett. Az Öböl-vidék robbanásszerű légiforgalmi növekedése elsősorban a nemzetközi vonalak teljesítményét erősíti.

A legdinamikusabban a Közel-Kelet légiforgalma erősödik, hála az Öböl-térség társaságainak

Tony Tyler, a IATA elnök-vezérigazgatója egészséges igénynövekedésként kommentálta az adatokat, ami jelzi, mennyire fontos szerepet játszik a világ vérkeringésében a légiközlekedés. Az átlagos 79,5 százalékos load-factor pedig Tyler szerint azt mutatja, hogy a légitársaságok minden eddiginél hatékonyabban működnek.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek