Generációváltás az Air France/KLM élén
Jean-Cyril Spinetta és Leo van Wijk vitték véghez az európai légi közlekedési vállalatok első nagy összeolvadását még 2004-ben, és most mindketten átadják posztjukat az Air France/KLM élén a következő vezetőgenerációnak. A csoport elnöke mostantól az Air France eddigi főnöke, Alexandre de Juniac, helyettese pedig a KLM eddigi elnöke, Peter Hartman lesz.
Juniac után, aki eddigi tisztségét 2011-ben vette át, az Air France élére Frederic Gagey kerül, míg a KLM elnöki posztját Camiel Eurling veszi át, aki korábban holland közlekedési tárcavezető is volt, egyébként eddig a KLM cargocégét irányította.
A légitársaság-csoport közleménye szerint a kinevezések részei az egész cégcsoport átalakítási programjának és megerősítik a két nagy társaság integrációját. Az átfedések megszűntek a menedzsmentben, a döntéshozatal felgyorsul.
A közlemény szerint a leköszönő elnök és elnökhelyettes munkájának köszönhető, hogy a fokozódó veszteségek és a hitelállomány felhalmozódásának időszaka után a cégcsoport visszatért a szilárd működési bázisra és mindkét társaságnál beindították a költségcsökkentés és a hatékonyság helyreállítását szolgáló Transform 2015 szerkezetátalakítási programot.
Spinetta októberben lesz hetvenéves. Már korábban bejelentette visszavonulását, igaz, eredetileg 2014-re, de kilenc hónappal előrehozta a leköszönés dátumát.
Spinetta és van Wijk közös közleménye szerint a Transform 2015 máris meghozta első gyümölcseit, annak köszönhetően, hogy mindkét légitársaság megállapodásra jutott az alkalmazottak képviseleteivel, és 2012-ben már csökkent az eladósodás. A közlemény szerint ez magyarázza a váltás időzítését, az új menedzsment a folytonosság jegyében viheti tovább a cégcsoport gazdasági és pénzügyi talpraállítását.
A tervek szerint a csoport kétmilliárd eurós hitelállományát tovább kell csökkenteni, miközben a működés hatékonyságát húsz százalékkal kell javítani. A low-cost társaságok és a közel-keleti konkurencia ellenében való talpon maradáshoz azonban az Air France ötezer, a KLM 1300 alkalmazottjától kell, hogy megváljon.
Az átalakulás részeként a tervek szerint április elsejével indul be a légitársaság-csoport három regionális légitársaságából (Brit Air, Regional Air és Airlinair) alakított új low-cost vállalkozás, a HOP!, amely (a Germanwingshez hasonlóan) egy adott járaton háromféle jegy- és kiszolgálási rendszert kínál, és megoldja azt a problémát, hogy klasszikus légitársasági formában a rövid és közép-hatótávolságú járatokat az üzemeltetési költségek miatt nem lehet gazdaságosan fenntartani. Ez önmagában 700 millió eurós veszteséget okozott 2011-ben az Air France-KLM csoportnak.