Gatwick: a legnagyobb európai egypályás kétpályássá válna

iho   ·   2019.07.23. 12:00
gatwick_cim

London második legnagyobb légikikötője, a városközponttól délre fekvő Gatwick ugyanúgy részese a délkelet-angliai nagy versenynek a kapacitása növeléséért, mint Heathrow. Portálunk sokszor beszámolt már Heathrow terveiről, amelyek lényege elsősorban az új pálya létesítése, amire olyan különleges megoldásokat is terveztek, mint a mostani északi pálya meghosszabbítása nyugati irányba annyira, hogy azon kétpályás forgalmat tudjanak biztosítani, végül a véglegesnek tűnő tervek szerint mégis teljesen új beton épülne a mostaniaktól északra, nyugat felé eltolva, persze a viták és a jogi huzavonák következtében most sincs még véglegesnek tekinthető döntés.

A képen a főpályától jobbra a gurulóként használt rövidebb pálya (fotók: Gatwick Airport)

Gatwick, a Magyarországról érkezők által is sűrűn használt légikikötő, a jelek szerint éppenséggel szeretné kiaknázni, hogy Heathrow körül még mindig zajlanak a viharok, Gatwick számára azonban könnyebbnek tűnik a jogi, környezetvédelmi akadályok elhárítása a következő építendő pálya elől. De a most nyilvánosságra hozott új master-plan a másikhoz képest délre tervezett új pályáról úgy beszél, mint aminek a koncepcióját életben kell tartani és az ehhez szükséges terület tulajdonjogát be kell biztosítani, akkor is, ha Heathrow egyszer végre megépítheti a magáét, mert a prognózisok szerint a londoni légiközlekedési központ Heathrow új pályája ellenére ismét kapacitása csúcsára jut 2030-ra.

No de az új pálya megépítése még legalább tíz év, addig is kezdeni kell valamit a dinamikusan bővülő forgalommal – tavaly 46,1 millió utassal, és főképp a 284 ezernyi gépmozgással. Ez a repülőtér ezekkel az adatokkal, Mumbai után a második legnagyobbnak számít az egypályás légikikötők rangsorában, csakhogy, mint azt az odarepülő vagy onnan induló utasok is láthatják, a repülőtérnek tulajdonképp két pályája van ma is, az általában használttól északra egy rövidebb, amit csak akkor használnak tartalékként, ha a főpálya valami oknál fogva nem használható.

A reptér közelít az évi ötvenmilliós forgalomhoz

Ez a második pálya (08L/26R), ami egyelőre nem is szerepel a reptér hivatalos weboldalán, a főpálya 3316 méteres használható hosszához képest nem is olyan nagyon rövid, 2565 méteres, igaz, ez azért a Gatwicken is erős szélestörzsű flottát már nehezebben szolgálhatná ki. De nem is ez a baj, hanem a két pálya túlságos közelsége: mindkettő 45 méter széles, de a köztük lévő távolság csak kétszáz méter, ami az egyidejű használatot nem teszi lehetővé.

Ennek következtében ezt a pályát leginkább gurulóútként használják, az új elképzelések szerint azonban ez a pálya is munkába lépne, megfelelő korlátokkal. Az összes leszállás továbbra is a 08L/26R pályán történne, és innen történne a szélestörzsűek felszállása is, viszont a párhuzamos pályán lehetne indítani a keskenytörzsűeket, leginkább a túlnyomórészt használatos nyugati irányba. Nyilván a gépek keltette turbulenciák miatt a torony akkor adhat startengedélyt a rövid pályán várakozónak, amikor a nagygép már megfelelően eltávolodott, de mivel a reptéri mozgások nagy részét is keskenytörzsűek teszik ki, az ilyen korlátozott kétpályás üzem is sokat segíthet a kapacitás-gondokon.

A két pálya közti távolság csak 218 méter

És még valami: a légikikötő ígérete szerint a tartalék-pálya beállításával nem növekedne a reptér okozta zajterhelés. Említi a terv, hogy esetleg a szélesítésével a középvonal is kicsit északabbra vihető, de feltehetően a tervezés, a konzultációk, engedélyeztetések okozzák, hogy noha a második pálya már tulajdonképpen létezik, a master-plan csak a húszas évek közepére számol a régi-új beton rendszeres használatával.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek