Futurisztikus villamos-prototípus Oroszországból
Az első Russia One-ról, vagy rövidebb nevén R1-ről július kilencedikén rántották le a leplet. A 71-410 típuskódú villamos szerkezetét az elsősorban katonai járműveket és vasúti járműveket gyártó Uralvagonzavod villamosgyártásért felelős leányvállalata, az Uraltranszmas fejlesztette ki, a jövőbe mutató formavilágot pedig az OKB Atom tervezőiroda álmodta meg Alekszej Maszlov vezető tervező irányítása alatt.
A tervezők szerint az R1 egyesíti az orosz közlekedési ipar korszerű eredményeit a meghökkentő vizuális megoldásokkal. A járművel meg akarják változtatni az emberek tömegközlekedéshez való hozzáállását, ennek érdekében a villamos a business osztályokhoz hasonló, a tervezők által „vasúti iPhone-ra” keresztelt hangulatélményt nyújt, rávilágítva Oroszország közlekedésmérnöki lehetőségeire.
Az első háromrészes R1-es kocsi mindkét végén található vezetőfülke, hossza huszonnégy méter, szélessége két és fél méter. Oldalanként négy ajtón át szállhatnak ki-be az utasok. A villamoshoz szinte csak orosz gyártású alkatrészeket használtak fel, mindössze az ajtómozgató mechanizmus és a részek közötti átjárók érkeztek külföldről. A két forgóváz a rossz állapotú pályát is eltűri, és akár tizenhat méter átmérőjű szűk ívekben is képes haladni.
A felhasznált kompozit anyagoknak köszönhetően a kocsiszekrény könnyű és moduláris felépítésű, így akár különböző formájú, egyedi vezetőfülkéket is ki lehet alakítani a jövőbeli megrendelők igényeitől függően. A szokatlan forma legnagyobb előnye, hogy a vezetőnek gyakorlatilag száznyolcvan fokos látószöge van, a holtterek minimálisak, a tizenkét fokban előre döntött szélvédő jobb látási viszonyokat tesz lehetővé, valamint a nap is kevésbé tűz be a fülkébe.
A Think Railways arról ír, hogy az alacsonypadlós kocsira öt fő per négyzetméter sűrűséggel számolva, kiviteltől függően százötven–kétszázhetven utas fér fel, akik közül huszonnyolc–ötven találhat ülőhelyet. Tervben vannak más változatok is, köztük egy kisebb városok számára megfelelő, gazdaságos kivitel. A villamos külső és belső világítása is LED-es, a belső erőssége ráadásul a napszaktól függően változik. Az utasteret és a jármű környezetét egy négy külső és három belső, nagyfelbontású kamerából álló kamerarendszer figyeli. Az utastér légkondicionált, az utastájékoztató rendszer Glonass- és GPS-alapú, a kapaszkodók antibakteriális bevonattal vannak ellátva, utazás közben pedig vezeték nélküli internetezési lehetőség áll az utasok rendelkezésére. A visszatápláló fékrendszer által fékezés közben visszanyert energiát az ajtók környékének jégtelenítésére lehet felhasználni, sőt a jármű ezt az energiát elraktározni is képes, hogy a felsővezeték nélküli szakaszokon, akkumulátorról is haladhasson.
A Russia One fekete festését az Urálban bányászott féldrágakövek inspirálták, a tükröződő hatás pedig a környezet visszatükrözésére hivatott, ami által a jármű a városkép szerves és harmonizáló része lehet.
Habár az R1 még csak prototípus, a tervezők szerint a sorozatgyártáshoz csak minimális változtatás szükséges. Az Uralvagonzavod reményei szerint 2017-től Jekatyerinburgnak és Omszknak szállíthatnak majd a kocsikból, a megrendelők pedig lízingcsomagot is igénybe vehetnek a további vásárlások ösztönzése érdekében – számol be a Railway Gazette.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!