Fúrják az útdíjtendert
Összeálltak az Állami Autópálya-kezelő (ÁAK) Zrt. ellen az elektronikus útdíjrendszer tenderén pályázni készülő szállítók, írja a Népszabadság. A versenyben egyébként ellenérdekelt cégek kezdeményezése romba döntheti a két év felkészüléssel nehezen összetákolt 42 milliárd forintos közbeszerzést.
Előzetes vitarendezési kérelemmel fordult az ÁAK-hoz az elektronikus útdíjrendszer (UD) három meg nem nevezett, lehetséges szállítója. A pályázatra készülő cégek „szövegében teljesen megegyező” levelükben azt kérték, hogy a beruházás közbeszerzési eljárását kiíró autópálya-társaság 30 nappal hosszabbítsa meg a részvételi jelentkezések benyújtásának határidejét.
A vitás kérdések közvetlen rendezésére biztosított lehetőséggel élő cégek kérelmét azonban elutasították. Így ha a határidő-módosítást komolyan gondolják, problémájukkal a Közbeszerzési Döntőbizottsághoz (KDB) fordulhatnak. Ha a pályázók erre az útra lépnek, az ÁAK többet veszíthet a kért harminc napnál. A KDB eljárása ugyanis akár kétszer harminc napig is elhúzódhat.
Amennyiben ezt az időkeretet a jogi kérelmek kereszttüzében a testület kimeríti, a kormány biztosan keresztet vethet a 3,5 tonnánál nagyobb tehergépkocsik autópálya- és főúthasználatáért 2013. július 1-től kilométeralapon megállapított díjakat számlázó rendszerre. És ezzel párhuzamosan arra a 75 milliárd forint bevételre is, amit a költségvetés jövőre remél a közlekedők megsarcolásától, de arra a 150 milliárdra is, aminek 2014-ben kellene befolynia, írja a napilap. A napi veszteség az ÁAK számításai szerint 600 millió forint lenne.