Fontos szerepet kap Ferenc József császár Vasútja
Államközi megállapodás született a Bécset Prágával összekötő vasútvonal fejlesztéséről és a forgalom fellendítéséről.
Az I. Ferenc József császárról elnevezett „Kaiser Franz-Joseph-Bahn” az osztrák és a cseh fővárost, Bécset és Prágát összekötő vasútvonal, amely Gmünd városánál lépi át a mai osztrák-cseh határt, majd észak felé haladva, České Velenice és Veselí nad Lužnicí érintésével jut el Prágába. A vasútvonal első szakaszát 1868-ban helyezték üzembe, de mivel a vasútvonal kezdeményezője a nagybirtokos-diplomata II. Johann Adolf Schwarzenberg herceg volt, aki a Pilsenben bányászott kőszenet akarta Bécsbe szállítani, így az első szakaszt a mai Plzeň (Pilsen) és České Budějovice (Budweis) nyitották meg. Most, több mint százötven évvel később, eljött az ideje a vasútvonal tovább fejlesztésének.
Ferenc József császár Vasútján is kezdetben gőzvontatás volt, majd fokozatosan, több szakaszban villamosították. 1995-ben a teljes osztrák szakaszt villamosított fővonallá nyilvánították. A cseh oldalon azonban egy szakasz továbbra is villamosítás nélkül maradt. Ez a Veselí nad Lužnicí és České Velenice közötti szakasz, az osztrák határ közelében. Csehországban azonban már zajlanak ennek a szakasznak a villamosítását előkészítő munkák. A csehek is arra törekednek, hogy a vasútvonal a teljes szakaszon villamosított legyen, és egyben korszerűsítsék is, hogy megfeleljen a mai kor követelményeinek. Az észak–déli vasútvonal fontos szerepet játszhat ugyanis mint a Prágát, esetleg Berlint Béccsel összekötő vasúti kapcsolat alternatív útvonala mind a személy- mind pedig a teherszállítás számára. A tervek szerint a cseh oldalon a Veselí nad Lužnicí és České Velenice közötti szakasz villamosításának 2028-ra kell elkészülnie. A vonalon 1957 és 1992 között a legendás Vindobona expresz vonat is itt közlekedett Berlin és Bécs között, olyan neves szerelvénykkel, mint a Blauer Blitz vagy a Delfin motorvonatok.
Leonore Gewessler osztrák éghajlatvédelmi és közlekedési miniszter, valamint Martin Kupka cseh közlekedési miniszter március 27-én közös nyilatkozatot írt alá a Ferenc József császár Vasútjának fejlesztésének támogatásáról. A cseh miniszter hangsúlyozta, hogy az Ausztriával való vasúti közlekedési kapcsolat fejlesztését a közlekedési minisztérium egyik fő prioritásának tekintik. Jelenleg ezen a szakaszon Bécsből Prágába eljutni 5 óra 10 percig tart, ezt körülbelül négy és fél órára lehetne csökkenteni. Egy közvetlen vonatpár, a Silva Nortica gyorsvonat már most is naponta közlekedik, egy másik vonatpár pedig csak hétvégenként. A két ország minisztere abban is megállapodott, hogy a most csak hétvégenként és ünnepnapokon közlekedő közvetlen járat is naponta közlekedik majd december közepétől, az új menetrend bevezetésétől.
A vasútvonal korszerűsítése kulcsfontosságú a regionális központok, mint például az osztrák Tulln vagy a csehországi Třeboň és Tábor közvetlen összeköttetése szempontjából is. A miniszterek megerősítették, hogy folytatni fogják a Bécset Berlinnel Prágán keresztül összekötő nagy sebességű vasútvonal építésével kapcsolatos munkát.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!