Folytatódhat az 56-os villamos akadálymentesítése

BKK/iho   ·   2025.01.21. 18:00
bkk_budapest_56os_villamos_akadalymentesites

A BKK feltételes közbeszerzési eljárást indított a vonal legalább nyolc megállójának átépítésére és korszerűsítésére.

A BKK a Fővárosi Önkormányzattal közösen olyan Budapestért dolgozik, ahol mindenki akadálymentesen használhatja a köztereket és a közösségi közlekedést. Ennek érdekében újabb szakaszába lép az 56-os villamosvonal akadálymentesítése: a járművekhez igazodó emelt magasságú peronokat építenének, hogy az alacsonypadlós CAF-villamosokat a babakocsival, a nagyobb csomaggal közlekedők, valamint a mozgásukban korlátozottak is kényelmesen igénybe vegyék.

A BKK ezért feltételes közbeszerzési eljárást indított a peronépítési munkák és kapcsolódó infrastrukturális fejlesztések kivitelezésére; az ajánlati felhívás január 21-én jelent meg.

Az 56-os és az 56A villamost érintő jelenlegi beruházás során akadálymentessé válik

  • a Dózsa György tér,
  • a Mikó utca,
  • a Déli pályaudvar, továbbá
  • a Szent János Kórház,
  • az Akadémia,
  • a Vadaskerti út,
  • a Völgy utca megállóhely, valamint
  • Hűvösvölgy végállomás.

A beruházás kivitelezése az Európai Unió támogatásával valósulhat meg. A munkák az eredményes közbeszerzési eljárás lefolytatását követően – és a forrás rendelkezésre állása esetén – tervezetten 2025 második negyedévében kezdődhetnek.

A projekt során:

  • elbontják a meglévő megállókat, és korszerű, akadálymentes peronokat építenek új utasvárók és -tájékoztatók elhelyezésével;
  • átépítik a Szent János Kórháznál a Széll Kálmán tér irányú buszmegállót és a hurokvágányban lévő peront is;
  • a Déli pályaudvar megállóhely Alkotás utcai végénél új gyalogos-átkelőhelyet alakítanak ki, hogy a villamos-megállóhely a felszínen is megközelíthető legyen;
  • a Mikó utca megállóhelynél az Erzsébet híd irányú megállót áthelyezik, jelenlegi területén cserjéket és fákat ültetnek;
  • egyszerű vágánykapcsolatot építenek be a Kelemen László utcánál, hogy a villamosok forgalmi zavar esetén hosszabb szakaszon közlekedjene;
  • vágányszabályozást végeznek a megállók hosszában, illetve ahol szükséges, új korlátokat helyeznek el;
  • a Dózsa György téri megállóhely és Hűvösvölgy végállomás környezetében kicserélik az elhasználódott vágányokat;
  • részben felújítják a csatlakozó út- és járdaszakaszokat, a gyalogos-átkelőhelyeket, és megújítják a megállók környezetében az útburkolati jeleket;
  • lesüllyesztett szegélyeket alakítanak ki, taktilis burkolati elemeket helyeznek el a gyalogos-átkelőhelyeknél;
  • elvégzik a szükséges közműkiváltást, korszerűsítik a csapadékvíz-elvezető rendszert a peronok környezetében;
  • megújítják a megállóhelyek környezetét, rendezik a zöldfelületet.

A projekt részeként fejlesztenék Hűvösvölgy végállomást is: a korábbi felszállóhely helyén tárolóvágányokat alakítanának ki, átépítenék a meglévő kettős vágánykapcsolatot, elvégeznék a szükséges felsővezetéki, váltóállítási és áramellátási munkákat, valamint felújítanák a végállomás melletti autóbusz-megállókat.

Opció továbbá a Krisztina tér és a Budagyöngye megálló korszerűsítése, amelyeket forrás rendelkezésre állása esetén szintén akadálymentesítene a BKK, de mindkét megállónál jelentősebb mértékű beavatkozások szükségesek.

Az 56-os villamosvonal korrekciójának köszönhetően már több mint egy éve, 2023 szeptemberétől járnak Hűvösvölgyig az alacsonypadlós CAF-villamosok. A villamosvonal 2023-as, részleges felújításának az volt a célja, hogy az új, korszerű szerelvények a teljes vonalat használhassák.

A munkákat a BKV Zrt. végezte el a Széll Kálmán tér és Hűvösvölgy állomás között; a projektben azoknál a megállóknál már akadálymentesítették a peronokat, amelyeknél a CAF-villamos fizikailag nem fért el a korábbi peron mellett. Így a Kelemen László utca, a Zuhatag sor, valamint a Heinrich István utca megállóhelynél az akadálymentesítés is megtörtént, az előírásoknak megfelelő műszaki tartalommal. Jelen beruházással folytatódik az akadálymentesítés, és a vonal legjelentősebb utasforgalmával rendelkező Hűvösvölgy végállomás peronjai is átépülnek.

A BKK és a Fővárosi Önkormányzat tervei szerint számos villamosokat érintő fejlesztések lehetnek még Budapesten, amelyek az Európai Unió társfinanszírozásával valósulhatnak meg. Ezek közé tartozik a járműflotta megújítása: az összesen 51 új CAF-villamos forgalomba helyezésével – ha a szükséges európai uniós támogatás rendelkezésre áll, és megvalósulnak az új járművek közlekedtetéséhez elengedhetetlen infrastrukturális beruházások – olyan vonalakon is közlekedhetnek alacsonypadlós, légkondicionált, energiatakarékos villamosok, ahol jelenleg mindössze néhány vagy egyáltalán nem közlekedik.

A jövőben esedékessé válik további járművek beszerzése is: a BKK már dolgozik annak a tendernek a kiírásán, amelyiknek köszönhetően 2030-ig akár több mint száz új, korszerű villamos érkezhet a fővárosba.

A budapesti villamosfejlesztésekről és a járműflotta megújításáról ide kattintva, a BKK oldalán olvasható bővebb információ.

(Nyitóképünk illusztráció. Kép forrása: BKK)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Kisvasút

Gyermekvasút, a kulisszák mögött

MÁV/iho   ·   2025.01.18. 12:00

Január 19-én, vasárnap nyílt napot tart a Gyermekvasút a széchenyihegyi végállomáson: tíz és tizenhat óra között várják színes programokkal a kisvasút világa iránt érdeklődő gyerekeket.