Földgázüzemű mozdonyokat tesztel a Canadian National
A 3000 lóerős, SD40-2-es dízelgépeket úgy alakították át, hogy a dízelüzemet a motor csak indításakor használja, azon kívül viszont teljes mértékben gázt fogyaszt, ami így az üzemanyag-szükséglet 90 százalékát teszi ki. A két mozdony, amelyekre utólagosan szerelték fel az Energy Conversions Inc. társaság által kifejlesztett gázátalakítót, a 450 km hosszú Edmonton–Fort McMurray útvonalon dolgozik. A támogató azt reméli, hogy a gáz-dízel hibridüzem a széndioxid-kibocsátást 30 százalékkal, a nitrogén-oxid és nitrogén-dioxid kibocsátást pedig 70 százalékkal tudja csökkenteni egy mozdony működési ideje alatt. Az Encana Corp. által szállított gáz menet közbeni hordozására egy tartálykocsit szerkocsivá épített át a Chart Industries. A mozdonyok kiszerelése és karbantartása Edmontonban történik.
A vasúttársaság ügyvezető igazgatója azt nyilatkozta, hogy a tesztek által szeretnék feltérképezni a gázhajtás tulajdonságait a hagyományos dízelüzem potenciális alternatívájaként történő felhasználására. A földgáz a gázolajénál alacsonyabb széntartalommal bír, emiatt a gázüzemű mozdonyok sokkal kevesebb széndioxidot bocsátanának ki – persze csak akkor, ha ezt a gázüzemet használó vasúti technológiák eredményei is alátámasztják.
A CN egy csúcskategóriás gázmotor és egy szabványos szerkocsi kifejlesztésén is dolgozik az EMD, a Westport Innovations és a Gaz Métro Transport Solutions segítségével. További két, 4300 lóerős SD70M-2 mozdonyt terveznek átalakítani földgázüzeműre. Az átépítéshez az EMD a gázmotort és az erőátvitelt biztosítja, a Westport a nagynyomású közvetlen befecskendezést és a gáztechnológiát szolgáltatja, a GMTS pedig a gáz cseppfolyósításáért és elosztásáért felelős rendszert adja, valamint partnerek segítségével fejleszt ki egy gázszállító szerkocsit. A laboratóriumi teszteket még 2013-ban, a prototípus mozdony egy évvel későbbi próbái előtt el szeretnék végezni – írja a Railway Gazette.