Figyelem: lopott repülőgépeket keres egy dániai klub!
Elképesztő esetről kapott levelet a Magyar Vitorlázórepülő Szövetség: Dániában az egyik helyi repülőklubtól elloptak hat vitorlázógépet.
A jutlandi Aviator-Aalborg Gliding Club gépei szétszedve a szállítókocsijukban pihentek, amikor ismeretlen tettesek valamikor október 31. és november 2. között, feltehetően ugyancsak szállítókocsikon, vagy esetleg egy vagy két teherautó rakterében vitték el az értékes vitorlázó gépeket.
A klub elnöke az iho/repülést arról tájékoztatta, hogy az ismeretlenek zárt hangárból vitték ki a szállítókocsikat és kiemelték belőlük a gépeket. A dán rendőrség „professzionális tolvajokat” gyanít az ügy mögött, és nemzetközi vizsgálatot indított, mert ugyan Dániában számos repülőklub működik, a rendőrök gyanúja szerint a tolvajok külföldről jöhettek.
A sportrepülők a dán repülőszövetségen keresztül terjesztett körlevelükben arra kérnek mindenkit – nyilván valamennyi elérhető vitorlázórepülő nemzeti szövetségnek írtak – hogy aki bármit tud az ügyről, a klub elnökének telefonáljon, neve Jens Bonderup Kjeldsen, a száma: +45 40552424.
Az eltűnt gépek listája, a típus, a lajstromjel, a farokjel és a sorozatszám:
- Duo Discus T OY-RAX 1W 294, 28 (T)
- LS4 OY-XRF G4 4788
- LS4 OY-XPX PX 4654
- LS6 OY-XRG G2 6217
- DG400 OY-XPD PD 4-183
- Pegase OY-RGX RG 101077
A Duo Discus és a DG400 is motoros változatok, az előbbi egy Solo 235-össel, a másik egy Rotax 505-össel volt felszerelve.
Kjeldsen portálunknak elmondta, tegnap estig semmiféle új információ nem jutott el hozzájuk a gépekről. A dán klub önkéntesekből áll össze, a hat gép elvesztése nehéz helyzetbe hozza a sportrepülőket, bár néhány kétüléses és egy együléses kiképzőgépük megmaradt.
Az ellopottak közül a Pegase és a DG400 volt személyi tulajdon, a többi négy a klubé. A gépeknek volt biztosításuk, ha tehát nem kerülnek elő, valamennyire kompenzálják a hiányukat, de sok pénzbe és sok fáradtságba kerül majd, hogy az állomány felét kitevő hat vitorlázógépet pótolják, lehetőleg még a jövő évi szezon kezdetéig.
A Magyar Vitorlázórepülő Szövetség elnöke szerint ilyen esetre még nem volt példa: Gyöngyösi András legalábbis nem emlékszik hasonló esetre, egyszer egy nemzetközi versenyen egy csapat véletlenül a sajátja helyett más szállítókocsiját akasztotta vontatóra, de ez valóban nem lopás volt, hanem tévedés.
Arról, hogy miképp lehetséges egy lopott repülőgép értékesítése illetve használata – hiszen végül is egy vitorlázógép elsősorban attól értékes, hogy repül – a magyar szövetség vezetője annyit tudott mondani, elképzelhető, hogy vannak a világon olyan helyek, országok, nyilván nem Európában, ahol most van fellendülőben ez a sportág, és ott talán lehetséges hamis „személyazonossággal” használni a gépeket. A gépek iratai nem voltak a szállítókocsikban, megvannak, ezt a dán klubelnök is hangsúlyozta az iho/repülés kérdésére: legálisan sehol nem lehet repülni velük.
Mivel a dánok leveléből az derül ki, hogy elég jól felszerelt példányok voltak, az sem lehetetlen, hogy egy-egy motor vagy műszer önmagában is eladható értéket jelent. Erre utalnak az EuroGa General Aviation portál hozzászólói, de ők is csak a Rotax-motorokról tudnak, mint lehetséges másodlagos piacról, bár nem tartják kizártnak ők sem, hogy olyan országokban repülnének majd tovább a gépek, ahol a hatóság emberei nem nézik a gép gyártási számát és nem kérik a papírjait.
De persze az is érdekes kérdés, hogyan lehet a hosszú szárnyú műanyag gépeket a megfelelő papírok nélkül bármilyen módon kivinni az Unió területéről. Egy másik fórum hozzászólója azt sem tartja kizártnak, hogy a gépek egyes részegységeit használják fel javított példányokhoz valahol, de az is lehet, hogy a motorokat amatőr gépépítők próbálják „hasznosítani”.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!