Fény az alagút elején: 2021-ben elindulhat a Szeged–Szabadka vasútvonal felújítása a Vajdaságban

iho/vasút   ·   2020.11.25. 18:25
00_szeged-szabadka

Már jövőre hozzá akarnak látni a pályaépítéshez, sőt, 2022-re el akarnak készülni.

Bár még fel sem melegedett a frissen felújított Szabadka–Zenta vasútvonal vadonatúj sínpárja, Kern Imre Szabadka alpolgármestere a Pannon RTV-nek adott nyilatkozatában elmondta, hogy rövid időn belül, akár 2021-ben kiírhatják a pályázatot a kivitelezésre. Mint mondta, a Szabadka–Szeged vasútvonalon a pálya mellett a töltéseket is teljesen felújítják.

Az európai szabványoknak megfelelő jelző- és biztonsági rendszerek kerülnek kiépítésre, amely lehetővé teszi a tervezett 160 kilométer/órás legnagyobb sebesség biztonságos kihasználását. A tervek szerint a pályatest alatt aluljárókat építenek ki a vasútállomásokon. A szakemberek, politikusok reményei szerint akár fél óra alatt elérhetnek az egyik megyeszékhelyről a másikra a leendő utasok. A schengeni határ miatt kötelező útlevélvizsgálat meggyorsításától is függ mindez, de a megfelelő megoldáson is dolgozni fognak. A belgrádi miniszteri találkozón elhangzott, hogy a szerbiai minisztérium teljes mértékben támogatja a vasútvonal szerbiai szakaszának kiépítését – tette hozzá Kern Imre, aki korábban az építésügyi- és infrastrukturális államtitkár volt Szerbiában.

A vonal befejezése sürgető, hiszen egyedül csak a Szeged–Szabadka vasút tudja biztosítani a közvetlen vasúti összeköttetést Magyarország és Szerbia között, amikor végre kezdetét veheti a Budapest–Belgrád vonal pályafelújítási munkálatai Kelebia és Kiskunhalas között. Ez a tervek szerint 2022 végén esedékes, így addigra ennek a projektnek be kell fejeződnie. Az alpolgármester birtokában lévő információk szerint van is olyan kivitelezői csoport, aki mindezt a kitűzött dátumig meg is tudná valósítani.

A helyiek egyébként úgy nyilatkoztak Vajdaság második legnagyobb magyar televíziójának, hogy igencsak hiányolják a vonatközlekedést. Egyrészt olcsóbb volt az autóbusznál (igaz jóval lassabb és mindig késett, de a Sinón akkor is élmény volt az utazás!), másrészt a kishatárforgalomban olykor lényegesen gyorsabb eljutást biztosított Szegedre. A Szeged–Szabadka vasútvonalon most már több mint öt éve rozsdásodnak a sínek, amióta az illegális bevándorlók miatt 2015 októberében megszűnt Szeged és Horgos között a forgalom. Még azt megelőzően akkor májusban a szerb oldalon első ízben leállították a közlekedést, hivatkozván a járműhiányra (és a szerb Uzsgyik igen gyorsan amortizálódtak a százéves síneken). Azóta a két város között csak mutatóban maradt közforgalmú autóbuszos összeköttetés, ami már nyár közepe óta a koronavírus-járvány miatt jelenleg is szünetel.

A magyar oldalon már ennél előbbre tart a felújítás: októberben látott napvilágot az a hír, miszerint a Szeged–Röszke vonalszakasz felújítását a Mészáros Lőrinchez köthető V-Híd Zrt. építi át 44 miliárd 800 millió forintért. Az ott kitűzött céldátum is 2022, ugyanakkor megfigyelhető, hogy a tendert 120 kilométer/óra maximális pályasebességű rekonstrukcióra írták ki és így is lett végül nyertes pályázó, így érdekes összképet adhat majd ha készen lesz a teljes Szeged–Szabadka vasútvonal. Egyúttal Szabadka és Bácsalmás között is újra kiépítik a vasútvonalat.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek