Felvonó Masadára
A Holt-tenger partján magasodik az égbe Nagy Heródes erődje az izraeli Masadánál, ahol az ókori zsidóság egyik legnagyobb csatáját vívták. Az első zsidó–római háború 66-ban tört ki, és amikor a rómaiak már mindenhol megtörték az ellenállást és 70-ben elpusztították a Második Templommal együtt egész Jeruzsálemet, az elszánt felkelők Masada erődjébe húzódtak vissza. A rómaiak végül 73 áprilisában, több hónap ostrom után, minden követ megmozgatva jutottak csak át a falakon, ahol a legenda szerint azzal szembesültek, hogy az alig ezernyi védő tömeges öngyilkosságot követett el.
Akit az ostrom története jobban érdekel, javasoljuk, nézze meg ezt a filmet:
A tektonikus eredetű Jordán-árok mélyén fekszik a tengerszint alatt nagyjából négyszázhúsz méterrel a Holt tenger. A masadai erőd pedig 30-40 méterrel a tengerszint fölött magasodik, így igen jelentős és hirtelen a szintkülönbség a Holt-tenger partja és a kezdődő rögvidék között. Az erőd alatti terület –250–280 méteren van, így aki kelet felől meg akarja mászni a hegyet, annak majdnem háromszáz méteres szintkülönbséget kell leküzdenie. Ezt meg is teheti a kígyóösvényen, aminek megtételéhez a prospektusokban 45 percet becsülnek – Andó Gergely útleírása alapján azonban még egy óránál is több kellhet hozzá.
Izraelben hamar felismerték, hogy az egyik legfontosabb turisztikai attrakciójuknak egy könnyebb megközelítését is érdemes lenne kiépíteni. Az első kötélpályát a svájci Karl Brändle cég 1971-ben építette meg. A 900 méter hosszú, 290 méter szintkülönbséget megmászó felvonón két kocsi közlekedett, útközben egy tartópilon épült. 1998-ban újjáépítették a felvonót már köztes pilon nélkül. Az így kialakuló nagy távolságot egy nagykabinos ingalifttel hidalják át. Az ilyen felvonóknál nagy befogadóképességű kabinpár mozog alternálva a két végállomás között, németül az ilyen rendszert Pendelbahnnak is hívják.
A nagy fesztávolság és a nehéz kabinok miatt egy kötéllel nem lehet megoldani a közlekedést (mint egy sima libegőnél vagy sífelvonónál), általában és Masadában is két teherhordó kötél viseli a kabin súlyát, míg ezeken egy vontatókötél mozgatja a szekrényeket. A masadai rendszerben a teherhordó kötelek vastagsága 52 milliméter, a vontatókötelek pedig 35 milliméter vastagak. A kabin utazósebessége másodpercenként 8 méter (28,8 kilométer per óra), óránként 1200 fő a kapacitása. A kabin terhelése egyébként 1600 kilogramm, amit ha a turistacsoportok befutnak, alaposan ki is használnak...
Az utazás nagyjából három percig tart.
* * *
Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!